2014 yılı avukatlık kanunu, avukatlık kanunu TBMM de, Meclise gönderilen yeni avukatlık kanunu

AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 3. BÖLÜM

DOKUZUNCU KISIM
Disiplin Hükümleri
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Olarak
Disiplin cezalarının uygulanacağı haller
MADDE 100- (1) Avukatlık onuruna, düzen ve gelenekleri ile meslek kurallarına uymayan eylem veya davranışlarda bulunanlarla, meslekî çalışmada görevlerini yapmayan veya görevinin gerektirdiği dürüstlüğe uygun şekilde davranmayanlar hakkında bu Kanunda yazılı disiplin cezaları uygulanır.

İKİNCİ BÖLÜM
Yaptırım
Disiplin cezaları
MADDE 101- (1) Disiplin cezalarının verilmesinde, avukatlık onuru, düzen ve gelenekleri, meslek kuralları ve itibarının korunması, mesleğin amaç ve gerekleri ile adalete uygun olarak yerine getirilmesinin sağlanması ilkeleri göz önünde tutulur.
(2) Disiplin cezaları şunlardır:
a) Uyarma, mesleğin icrasında daha dikkatli davranılması gerektiğinin bildirilmesidir.
b) Disiplin para cezası, baro aidatının iki katından yüz katına kadar paranın baroya ödenmesidir.
c) Kınama, mesleğin yerine getirilmesinde kusurlu davranıldığının bildirilmesidir.
ç) Meslekten geçici yasaklama, üç aydan üç yıla kadar meslekî faaliyetlerin yasaklanmasıdır.
d) Meslekten çıkarma, ruhsatnamenin iptali ile baro levhasından silme ve mesleki faaliyetlerin yürütmesinin yasaklanmasıdır.
(3) Bu Kanunun 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde yazılı bir suçtan kesin olarak hüküm giyme halinde meslekten çıkarma cezası uygulanır.
(4) Bir önceki disiplin cezasının kesinleştiği tarihten itibaren beş yıllık bir dönem içinde iki veya daha çok defa disiplin cezasını gerektiren eylem veya davranışta bulunan avukata, her yeni eylem veya davranışı için öngörülen cezadan bir derece üstü olan ceza uygulanır.
(5) Bir defa meslekten geçici yasaklama cezasıyla cezalandırılan avukatın, kararın kesinleştiği tarihten itibaren beş/sekiz yıllık dönem içinde tekrar meslekten geçici yasaklamayı gerektiren bir eylem veya davranışta bulunması halinde meslekten çıkarma cezası verilir.
(6) İkinci, dördüncü ve beşinci fıkra hükmü saklı kalmak kaydıyla, disiplin cezası verilirken disiplin suçunu oluşturan eylem veya davranışın ağırlığı, avukatın daha önce bir disiplin cezası alıp almadığı, mesleki geçmişi, davranışları, eylemi sebebiyle pişmanlık duyup duymadığı gibi hususlar dikkate alınarak, bir alt veya bir üst ceza verilmesine; eylem veya davranışın uyarma cezasını gerektirdiği hallerde ceza verilmemesine karar verilebilir.

Disiplin soruşturması ve kovuşturması kapsamına giren diğer haller
MADDE 102- (1) Baro levhasına kayıt tarihinden önceki eylem veya davranışlar, meslekten çıkarma cezasını gerektirmedikçe, disiplin soruşturma ve kovuşturmasına konu olamaz. Staj dönemi bu hükmün dışındadır.
(2) Avukatın, avukatlıktan ayrılması, avukatlığı sırasındaki eylem veya davranışlarından dolayı disiplin soruşturma ve kovuşturması yapılmasına engel değildir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Soruşturma ve Kovuşturmada Usul Hükümleri
Çekinme veya ret
MADDE 103- (1) Baro başkanı, baro yönetim ve disiplin kurulu üyeleri, kendi haklarındaki soruşturma veya kovuşturmalarla ilgili görüşme ve kararlara katılamazlar.
(2) Disiplin kurulu üyeleri, Ceza Muhakemesi Kanununda yazılı sebeplerle çekinebilirler veya reddedilebilir.
(3) Ret isteminin görüşülmesine, reddi istenen üye katılamaz.
(4) Birinci fıkra kapsamına giren bir durumun mevcut olması veya çekinme ya da ret sebepleriyle başkan ve üyelerin katılmamaları yüzünden baro yönetim veya disiplin kurullarında toplantı yeter sayısı bulunamazsa, eksikler yedeklerle tamamlanır. Yedeklerin de herhangi bir sebeple görüşme veya karara katılmamaları ya da sayılarının yeterli olmaması halinde, baro levhasında yazılı olup yönetim ve disiplin kurullarına seçilme yeterliği bulunan avukatlar arasından ad çekme yoluyla seçileceklerle eksikler tamamlanır.

Disiplin soruşturması
MADDE 104- (1) Baro yönetim kurulu, disiplin soruşturmasına konu bir şikâyet veya ihbar, Cumhuriyet savcısı tarafından soruşturma isteğinde bulunulması veya soruşturmaya konu bir eylem veya davranışın resen öğrenilmesi halinde disiplin soruşturması açılmasına veya açılmamasına karar verir.
(2) Ad, soyad, imza, iş veya yerleşim yeri adresi bulunmayan, belli bir konuyu ihtiva etmeyen veya yargı mercilerinin görev alanına giren ihbar, şikâyet ve öğrenmeler işleme konulmaz.
(3) Disiplin soruşturması açılması veya açılmamasına karar verme yetkisi, şikâyet veya ihbarın alındığı, Cumhuriyet savcısı tarafından soruşturma isteğinde bulunulduğu veya resen öğrenildiği tarihte, avukatın kayıtlı olduğu baro yönetim kuruluna aittir.
(4) Bir avukat, levhasında yazılı bulunduğu baro bölgesi dışında,
a) Sürekli olarak avukatlık yapar veya
b) Disiplin cezası gerektiren bir eylemde bulunursa,
O yer barosu yönetim kurulu tarafından bu konuda düzenlenecek tutanak, gereken işlem yapılmak üzere, avukatın levhasında yazılı olduğu baroya gönderilir.

Disiplin soruşturması açılması veya açılmaması kararı
MADDE 105- (1) Baro Yönetim Kurulu, ivedilikle ve her halde, ihbar, şikâyet, Cumhuriyet savcısının istemi veya öğrenme tarihinden itibaren en geç altı ay içinde disiplin soruşturması hakkında bir karar vermek zorundadır.
(2) Yönetim kurulu tarafından disiplin soruşturması açılmasına yer olmadığına dair karar verilmesi halinde bu karar ilgililere tebliğ olunur. Bu karara karşı ilgililer 108 inci maddenin ikinci ve devamındaki fıkralar uyarınca itiraz edebilirler.
(3) Disiplin soruşturması açılmasına karar verilmesi halinde, baro yönetim kurulu, soruşturmayı yapmak üzere yönetim kurulu üyeleri arasından bir üyeyi görevlendirebilir.

Disiplin soruşturmasının yapılması
MADDE 106- (1) Soruşturma yapmakla görevlendirilen üye, delilleri toplar, gerekli gördüğü kimselerin ifadelerini yeminle de alabilir; hakkında soruşturma yapılan avukatı da dinledikten veya dinlemek için verilen süre dolduktan sonra dosyayı tamamlar.
(2) Soruşturma yapmakla görevli üye, soruşturma konusuyla ilgili olarak her türlü adlî ve idarî mercilerden bilgi ve belge isteyebilir; bunlardan örnek alabilir.
(3) Soruşturma yapmakla görevli üye tarafından hazırlanan dosya, görüşünü de içeren raporuyla birlikte, disiplin kovuşturması açılmasına veya açılmamasına karar verilmek üzere baro yönetim kuruluna sunulur.
(4) Yönetim kurulu tarafından yapılacak bu görüşmeye, soruşturma yapmakla görevli üye de katılır ve gerektiğinde sözlü açıklamalarda bulunabilir.

Disiplin kovuşturması
MADDE 107- (1) Baro yönetim kurulu, soruşturma yapmakla görevli üye tarafından sunulan dosya ve raporu inceleyerek, disiplin kovuşturması açılıp açılmayacağına bir hafta içinde gerekçeli olarak karar verir.

Disiplin kovuşturması açılmaması
MADDE 108- (1) Yönetim kurulu tarafından disiplin kovuşturması açılmasına yer olmadığına dair karar verilmesi halinde bu karar ilgililere tebliğ olunur.
(2) İlgililer, disiplin kovuşturması açılmasına yer olmadığına dair kararın tebliğinden itibaren iki hafta içinde Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kuruluna itiraz edebilir. İtiraz üzerine Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca disiplin kovuşturması açılması yönünde karar verilmesi halinde, bu karar kesin olup, gereği yapılır.
(3) Baro Yönetim Kurulunun disiplin kovuşturmasına yer olmadığına dair kararları süresi içinde itiraz edilmezse kesinleşir.
(4) İkinci fıkra gereğince yapılan itiraz üzerine, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu tarafından verilen itirazın reddine dair kararlar Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. Adalet Bakanlığının uygun bulmayıp bir daha görüşülmek üzere geri göndermesi üzerine Türkiye Barolar Birliği Disiplin Genel Kurulunca verilen kararlara karşı, Adalet Bakanlığı, ilgili ve ilgili baro idari yargı merciine başvurabilir. Barolar, kesinleşen kararları derhal yerine getirmeye mecburdurlar.

Disiplin kovuŞturması açılması
MADDE 109- (1) Disiplin kovuşturması açılmasına karar verilmesi halinde dosya, disiplin kovuşturması yapmak ve karar vermek üzere, ilgili baro disiplin kuruluna gönderilir.
ALTERNATİF (TBB Disiplin Kurulu yapılanmasına yönelik alternatif düzenlemenin kabul edilmesi ihtimali göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.)
MADDE 109- (1) Disiplin kovuşturması açılmasına karar verilmesi halinde dosya, disiplin kovuşturması yapmak ve karar vermek üzere, uyarma ve disiplin para cezaları bakımından ilgili baro disiplin kuruluna, kınama, meslekten geçici yasaklama ve meslekten çıkarma cezaları bakımından ise Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kuruluna gönderilir.

Disiplin kurulunda inceleme
MADDE 110- (1) Disiplin kuruluna gönderilen dosya içinde avukatın özlük dosyası da bulunur. Disiplin kurulu, incelemesini evrak üzerinde yapar.
(2) Disiplin kurulu incelemeyi ivedilikle ve herhalde kararın kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç altı ay içinde sonuçlandırmak zorundadır. Ceza davasının sonucunun beklenmesini gerektiren haller saklıdır.

Tedbiren meslekten geçici yasaklama
MADDE 111- (1) Hakkında meslekten çıkarma cezasını gerektirebilecek mahiyette bir eylem veya davranıştan dolayı kovuşturma yapılmakta olan avukat, disiplin kurulu kararıyla, öncelikle ve acele olarak tedbir mahiyetinde meslekten geçici yasaklanabilir.
(2) Tedbiren meslekten geçici yasaklama kararının verilmesinden önce ilgilinin dinlenmiş veya dinlenmek üzere çağrılmış olup da belirtilen günde gelmemiş olması şarttır. Ancak, baroya bildirdiği büro adresine tebligat yapılamayan avukatın ayrıca çağrılması ve dinlenmesi zorunlu değildir.
(3) Disiplin kurulu, bu karara esas olacak delillerin hangi sınır dahilinde gösterilip inceleneceğini, istekle bağlı olmaksızın, serbestçe takdir eder.
(4) Karar, verildiği tarihte yürürlüğe girer. Karar, en kısa sürede hakkında kovuşturma yapılan avukata gerekçesiyle birlikte tebliğ edilir.
(5) Karara karşı Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kuruluna bir ay içinde itiraz edilebilir. İtiraz, kararın uygulanmasını durdurmaz. İtirazlar ivedilikle incelenir ve en geç bir ay içinde karara bağlanır. İtiraz incelemesi aşamasında, ilgili avukatın isteği üzerine veya resen, duruşma yapılması yönünde karar alınabilir.
(6) Karar, gerekli görülen durumlarda yeniden değerlendirilebilir ve kaldırılabilir.
(7) Karar, yargı organları, Adalet Bakanlığı ve diğer ilgili mercilere Türkiye Barolar Birliği tarafından derhal duyurulur.
(8) Meslekten çıkarma cezası verilmesi halinde, karar kesinleşinceye kadar uygulanmak üzere tedbiren meslekten geçici yasaklama kararı verilmesi zorunludur.
(9) Tedbiren meslekten geçici yasaklananlar, bu tarihten itibaren avukatlığa ait yetkileri hiçbir şekilde kullanamazlar.

ALTERNATİF (TBB Disiplin Kurulu yapılanmasına yönelik alternatif düzenlemenin kabul edilmesi ihtimali göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.)
MADDE 111- (1) Hakkında meslekten çıkarma cezasını gerektirebilecek mahiyette bir eylem veya davranıştan dolayı kovuşturma yapılmakta olan avukat, Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu kararıyla, öncelikle ve acele olarak tedbir mahiyetinde meslekten geçici yasaklanabilir.
(2) Tedbiren meslekten geçici yasaklama kararının verilmesinden önce ilgilinin dinlenmiş veya dinlenmek üzere çağrılmış olup da belirtilen günde gelmemiş olması şarttır. Ancak, baroya bildirdiği büro adresine tebligat yapılamayan avukatın ayrıca çağrılması ve dinlenmesi zorunlu değildir.
(3) Disiplin Kurulu, bu karara esas olacak delillerin hangi sınır dahilinde gösterilip inceleneceğini, istekle bağlı olmaksızın, serbestçe takdir eder.
(4) Karar verildiği tarihte yürürlüğe girer Karar en kısa sürede hakkında kovuşturma yapılan avukata gerekçesiyle birlikte tebliğ edilir.
(5) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu ilgili dairesinin kararına karşı, kararın tebliği tarihinden itibaren bir ay içinde, numara itibarıyla bir sonraki daireye, son numaralı daire için bir numaralı daireye başvurarak itiraz edilebilir. İtiraz, kararın uygulanmasını durdurmaz. İtirazlar ivedilikle incelenir ve en geç bir ay içinde karara bağlanır. İtiraz incelemesi aşamasında, ilgili avukatın isteği üzerine veya resen, duruşma yapılması yönünde karar alınabilir.
(6) Karar, gerekli görülen durumlarda yeniden değerlendirilebilir ve kaldırılabilir.
(7) Karar, Türkiye Barolar Birliği tarafından yargı organları, Adalet Bakanlığı ve diğer ilgili mercilere derhal duyurulur ve ilgili baroya da bildirilir.
(8) Meslekten çıkarma cezası verilmesi halinde, karar kesinleşinceye kadar uygulanmak üzere tedbiren meslekten geçici yasaklama kararı verilmesi zorunludur.
(9) Tedbiren meslekten geçici yasaklananlar, bu tarihten itibaren
avukatlığa ait yetkileri hiçbir şekilde kullanamazlar.

Ceza soruŞturma ve kovuşturmasının etkisi
MADDE 112- (1) Avukat hakkında başlamış olan ceza soruşturması, disiplin işlem ve kararlarının uygulanmasına engel olmaz.
(2) Disiplin işlem ve kararına konu bir eylem veya davranışta bulunmuş olan avukat hakkında, aynı eylem veya davranıştan dolayı ceza mahkemesinde dava açılmış ise avukat hakkındaki disiplin soruşturması veya kovuşturması, ceza davasının sonuna kadar bekletilir. Ancak, bekleme süresi içinde meslekten çıkarmayı gerektiren durumlarda, disiplin kurulu tarafından, tedbiren meslekten geçici yasaklama kararı verilebilir.
(3) Eylemin işlenmemiş veya sanığı tarafından gerçekleştirilmemiş olması hali hariç olmak üzere, ceza davasının beraatle sonuçlanması, disiplin soruşturması ve kovuşturması yapılmasına engel değildir.
(4) Baro yönetim kurulları mahkûmiyetle sonuçlanan bir ceza davasının konusunu oluşturan eylemlerden dolayı ayrıca disiplin kovuşturması açmak zorundadır.

ALTERNATİF (TBB Disiplin Kurulu yapılanmasına yönelik alternatif düzenlemenin kabul edilmesi ihtimali göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.)
MADDE 112- (1) Avukat hakkında başlamış olan ceza soruşturması, disiplin işlem ve kararlarının uygulanmasına engel olmaz.
(2) Disiplin işlem ve kararına konu bir eylem veya davranışta bulunmuş olan avukat hakkında, aynı eylem veya davranıştan dolayı ceza mahkemesinde dava açılmış ise avukat hakkındaki disiplin soruşturması veya kovuşturması, ceza davasının sonuna kadar bekletilir. Ancak, bekleme süresi içinde meslekten çıkarmayı gerektiren durumlarda, Türkiye Barolar Birliği disiplin kurulu tarafından, tedbiren meslekten geçici yasaklama kararı verilebilir.
(3) Eylemin işlenmemiş veya sanığı tarafından gerçekleştirilmemiş olması hali hariç olmak üzere, ceza davasının beraatle sonuçlanması, disiplin soruşturması ve kovuşturması yapılmasına engel değildir.
(4) Baro yönetim kurulları mahkûmiyetle sonuçlanan bir ceza davasının konusunu oluşturan eylemlerden dolayı ayrıca disiplin kovuşturması açmak zorundadır.

Disiplin kurulunda duruŞma
MADDE 113– (1) Disiplin kurulunda, avukatın isteği üzerine veya disiplin kurulunca gerek görülmesi halinde resen alınacak karar gereği duruşma yapılabilir. Duruşma gizli olur.
(2) Avukat, katılmadığı takdirde duruşmanın gıyabında yapılacağına ilişkin ihtarı içerir davetiyeye rağmen gelmezse duruşma gıyabında yapılır.
(3) Duruşma işlemleri tutanağa bağlanır. Duruşma tutanağı, disiplin kurulu başkanının görevlendireceği bir üye veya kâtip tarafından tutulur.
(4) Duruşma dışında dinlenenlere ait tutanakların duruşmada okunması zorunludur.

Delillerin gösterilmesi ve incelenmesi
MADDE 114– (1) Disiplin kurulu, delillerin gösterilme ve incelenme şeklini, istek, feragat veya daha önce verilmiş kararlarla bağlı olmaksızın, resen takdir ve tayin eder.
(2) Disiplin kurulu, gösterilen delilleri, soruşturma ve duruşmadan edinecekleri kanıya göre serbestçe takdir ederek karar verir.

Tanık ve bilirkiŞinin çağrılması, dinlenmesi
MADDE 115– (1) Tanıklar ve bilirkişiler 11/02/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre çağrılır.
(2) Usulüne göre çağırılıp da hukuken geçerli bir mazereti olmaksızın gelmeyen veya kanuni bir sebep olmaksızın tanıklık veya bilirkişilikten ya da yemin etmekten çekinen kimseler hakkında, Ceza Muhakemesi Kanununun tanıklıkla ilgili hükümleri uygulanır. Bu fıkra hükmüne göre gerekli kararları vermeye, baronun bulunduğu il merkezindeki sulh ceza hâkimi yetkilidir. Sulh ceza hâkimi bu kararları ilgili disiplin kurulunun tutanak örneği üzerinden verir.
(3) Tanık veya bilirkişinin duruşmaya çağrılması, üyelerden biri tarafından veya istinabe yoluyla dinlenmesi, yazılı ifadesinin okunmasıyla yetinilmesi, ilgili disiplin kurulunun takdirine bağlıdır. Ancak, bir olayın delili yalnız bir tanığın şahsi bilgisinden ibaret ise bu tanık her halde dinlenir.

ALTERNATİF- (TBB Disiplin Kurulu yapılanmasına yönelik alternatif düzenlemenin kabul edilmesi ihtimali göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.)
MADDE 115- (1) Tanıklar ve bilirkişiler 11/02/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre çağrılır.
(2) Usulüne göre çağırılıp da hukuken geçerli bir mazereti olmaksızın gelmeyen veya kanuni bir sebep olmaksızın tanıklık veya bilirkişilikten ya da yemin etmekten çekinen kimseler hakkında, Ceza Muhakemesi Kanununun tanıklıkla ilgili hükümleri uygulanır. Bu fıkra hükmüne göre gerekli kararları vermeye, baronun bulunduğu il merkezindeki sulh ceza hâkimi, Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu yönünden Ankarada bulunan sulh ceza hâkimi yetkilidir. Sulh ceza hâkimi bu kararları ilgili disiplin kurulunun tutanak örneği üzerinden verir.
(3) Tanık veya bilirkişinin duruşmaya çağrılması, üyelerden biri tarafından veya istinabe yoluyla dinlenmesi, yazılı ifadesinin okunmasıyla yetinilmesi, ilgili disiplin kurulunun takdirine bağlıdır. Ancak, bir olayın delili yalnız bir tanığın şahsi bilgisinden ibaret ise bu tanık her halde dinlenir.

İstinabe
MADDE 116- (1) İlgili disiplin kurulunca istinabe yönünde karar alınması halinde, istinabe, baro merkezlerinde disiplin kurulu veya bu kurulun bir üyesi, baro merkezi dışındaki diğer yerlerde ise o baronun disiplin kurulunca görevlendirilecek bir avukat tarafından yerine getirilir.

Savunma hakkı
MADDE 117- (1) Avukat hakkında yapılacak soruşturma ve kovuşturmalarda, isnat olunan hususun avukata açıkça ve yazılı olarak bildirilmesi, yazılı savunmasının istenmesi ve bu savunma için en az iki haftalık bir süre tanınması zorunludur.
Disiplin kovuŞturması sonunda verilen karar
MADDE 118- (1) Disiplin kovuşturması sonunda, ilgili baro disiplin kurulu tarafından, avukat hakkında disiplin cezası verilmesine veya disiplin cezası verilmesine yer olmadığına dair karar verilir.
ALTERNATİF (TBB Disiplin Kurulu yapılanmasına yönelik alternatif düzenlemenin kabul edilmesi ihtimali göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.)
MADDE 118- (1) Disiplin kovuşturması sonunda, ilgili baro disiplin kurulu veya Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu tarafından, avukat hakkında disiplin cezası verilmesine veya disiplin cezası verilmesine yer olmadığına dair karar verilir.

Kararların tebliği
MADDE 119- (1) Disiplin kurulunun kararlarının onanmış bir örneği, ilgililere ve ilgili baronun bulunduğu il merkezindeki Cumhuriyet savcısına tebliğ olunur.
Baro disiplin kurulu kararına karŞı baŞvuru yolları
MADDE 120- (1) Baro disiplin kurulu kararlarına karşı ilgililer, tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kuruluna itiraz edebilirler.
(2) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu incelemesini dosya üzerinden yapar. Ancak, meslekten geçici yasaklama veya meslekten çıkarmaya ilişkin kararların incelenmesi aşamasında, ilgili avukatın isteği üzerine veya resen, duruşma yapılması yönünde karar alınabilir.
(3) Duruşmaya raportör üyenin işi izah etmesiyle başlanır. Bu üyenin duruşmadan önce raporunu imzalayıp dosyaya koyması zorunludur.
(4) Raportör üyenin izahından sonra ilgili avukat ve varsa vekilleri gerekli izahlarda bulunurlar. İtirazda bulunan önce dinlenir. Son söz, hakkında disiplin kovuşturması yapılanındır.
(5) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu, inceleme konusu kararın onanmasına veya kovuşturmanın derinleştirilmesi için kararın bozularak dosyanın ilgili baroya gönderilmesine karar verebileceği gibi, yeniden incelemeyi gerektirmeyen hallerde, uygun görmediği kararı kaldırarak işin esası hakkında karar verebilir veya verilmiş olan kararı düzelterek onaylayabilir.
(6) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunun uyarma, disiplin para cezası ve kınamaya ilişkin olarak verdiği kararlara karşı yargı yoluna gidilebilir.
(7) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunun tedbiren meslekten geçici yasaklama, meslekten geçici yasaklama ve meslekten çıkarmaya ilişkin olarak verdiği kararlar, Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde, Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak, Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. Adalet Bakanlığının uygun bulmayıp bir daha görüşülmek üzere geri göndermesi üzerine Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunca verilen kararlara karşı, Adalet Bakanlığı, ilgili ve ilgili baro idari yargı merciine başvurabilir.
(8) Barolar, kesinleşen kararları derhal yerine getirmeye mecburdurlar.
ALTERNATİF- (TBB Disiplin Kurulu yapılanmasına yönelik alternatif düzenlemenin kabul edilmesi ihtimali göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.)

Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu kararına karşı başvuru yolları
MADDE 120/A- (1) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu dairelerinin kararlarına karşı, ilgililer, kararın tebliği tarihinden itibaren bir ay içinde, numara itibarıyla bir sonraki daireye, son numaralı daire için bir numaralı daireye başvurarak itiraz edebilirler.
(2) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu daireleri incelemesini dosya üzerinden yapar. Ancak, ilgili avukatın isteği üzerine veya resen, duruşma yapılması yönünde karar alınabilir.
(3) Duruşmaya raportör üyenin işi izah etmesiyle başlanır. Bu üyenin duruşmadan önce raporunu imzalayıp dosyaya koyması zorunludur.
(4) Raportör üyenin izahından sonra ilgili avukat ve varsa vekilleri gerekli izahlarda bulunurlar. İtirazda bulunan önce dinlenir. Son söz, hakkında disiplin kovuşturması yapılanındır.
(5) Daire, inceleme konusu kararın onanmasına veya kovuşturmanın derinleştirilmesi için kararın bozularak dosyanın ilgili daireye gönderilmesine karar verebileceği gibi, yeniden incelemeyi gerektirmeyen hallerde, uygun görmediği kararı kaldırarak işin esası hakkında karar verebilir veya verilmiş olan kararı düzelterek onaylayabilir.
(6) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunun ilgili dairesinin itiraz üzerine verdiği kararlar, Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde, Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir. Geri gönderilen bu kararlar, Türkiye Barolar Birliği Disiplin Genel Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde onaylanmış, aksi halde onaylanmamış sayılır; sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. Adalet Bakanlığının uygun bulmayıp bir daha görüşülmek üzere geri göndermesi üzerine Türkiye Barolar Birliği Disiplin Genel Kurulunca verilen kararlara karşı, Adalet Bakanlığı, ilgili ve ilgili baro idari yargı merciine başvurabilir. Barolar, kesinleşen kararları derhal yerine getirmeye mecburdurlar.

Disiplin cezasında mahsup
MADDE 121- (1) Meslekten geçici yasaklama cezası verilmesi halinde, varsa tedbiren yasaklanılan süre, bu cezadan mahsup edilir.

Zamanaşımı
MADDE 122- (1) Disiplin cezasını gerektirecek eylem veya davranışların işlenmesinden itibaren üç yıl geçmiş ise disiplin soruşturması yapılamaz. Yönetim kurulunca işe el konulmuş ise bu süre işlemez.
(2) Disiplin cezasını gerektiren eylem veya davranışların işlenmesinden itibaren beş yıl geçmiş ise disiplin cezası verilemez.
(3) Disiplin cezasını gerektiren eylem veya davranışın aynı zamanda bir suç teşkil etmesi halinde, disiplin soruşturması yapılması ve disiplin cezası verilmesi bakımından, suça ilişkin zamanaşımı süreleri uygulanır.

Aynı eylemden dolayı yeniden inceleme
MADDE 123– (1) Disiplin soruşturma veya kovuşturması açılmasına yer olmadığına dair kararın konusuna giren eylem veya davranışlardan dolayı yeniden inceleme yapılabilmesi, yeni delillerin bulunmasına ve bu kararın kesinleştiği tarihten üç yıl geçmemiş olmasına bağlıdır.

Meslekten yasaklama kararlarının sonuçları
MADDE 124– (1) Tedbir mahiyetinde veya geçici olarak meslekten yasaklanmış olanlar, bu tarihten itibaren baro ve Türkiye Barolar Birliği organlarında görev alamazlar. Görevde olanların görevi sona erer, yasak süresince yerine yedek üye görev yapar.
Disiplin kararlarının uygulanması ve cezaların silinmesi
MADDE 125– (1) Disiplin cezalarına ait kararlar kesinleşmedikçe uygulanamaz.
(2) Hakkında disiplin cezası verilen avukat, bu cezanın uygulanmasından itibaren beş yıl geçtikten sonra, ilgili disiplin kuruluna başvurarak, bu cezanın silinmesini isteyebilir. İlgili, bu süre içinde başka bir disiplin cezası almamış ise disiplin cezasının silinmesine karar verilir.
(3) Meslekten çıkarma ve meslekten geçici yasaklama cezaları hakkında ikinci fıkra hükmü uygulanmaz.

Tanık ve bilirkişi gideri
MADDE 126– (1) Disiplin işlemleri dolayısıyla çağırılan her tanık ve bilirkişiye, kaybettiği zaman ve harcadığı mesaiye uygun bir tazminat; yolculuk yapmak gerekiyorsa yol ve konaklama giderleri ödenir. Bu giderler, hakkında soruşturma veya kovuşturma yapılan avukatın kayıtlı olduğu baro tarafından karşılanır.
(2) Tanık dinlenmesi veya bilirkişi incelemesi, şikayetçi veya hakkında soruşturma ya da kovuşturma yapılan avukat tarafından talep edilmişse, bu giderler, şikayetçi veya avukat tarafından ödenir. Giderler, avans olarak da alınabilir.

Disiplin para cezası veya giderlerin tahsili
MADDE 127– (1) Disiplin para cezasına veya giderlerin ödenmesine dair kararlar, İcra ve İflas Kanununun ilamların icrasına ilişkin hükümlerine göre yerine getirilir. Disiplin para cezaları, hakkında karar verilen avukatın kayıtlı olduğu baroya gelir yazılır.

ONUNCU KISIM
Meslek Örgütlenmesi BİRİNCİ BÖLÜM
Barolar BİRİNCİ AYIRIM Genel Hükümler Baroların nitelikleri MADDE 128- (1) Barolar;
a) Avukatlık mesleğini geliştirmek,
b) Meslek mensuplarının birbirleri ve iş sahipleri ile olan ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni sağlamak,
c) Meslek mensuplarının hak ve yükümlülüklerinin korunmasını ve geliştirilmesini sağlamak,
ç) Meslek düzenini, ahlâkını, saygınlığını savunmak ve korumak,
d) Avukatların ortak ihtiyaçlarını karşılamak,
e) Hukukun üstünlüğünü, insan haklarını savunmak ve korumak, Amacıyla tüm çalışmaları yürüten, tüzel kişiliği bulunan, çalışmalarını demokratik ilkelere göre sürdüren kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşlarıdır.
(2) Barolar, birinci fıkranın (a), (b), (c), (ç) ve (d) bendlerinde belirtilen görevleri çerçevesinde dava açma ve açılan davalara katılma hakkına sahiptir.
(3) Barolar, kuruluş amaçları dışında faaliyette bulunamazlar.
(4) Protokolde, baro başkanı veya yetkilendireceği temsilcisi Cumhuriyet başsavcısı ile yan yana yer alır.

Baroların oluşumu
MADDE 129- (1) İl sınırları içerisinde en az bu Kanunun öngördüğü organların toplam üye sayıları ile delegeler toplam sayısı kadar kayıtlı avukat bulunan her il merkezinde, bir baro kurulur.
(2) Kuruluş yeterliliğini kaybeden baroların veya baro kurulamayan yerlerin, en yakın baroya bağlanması veya birleştirilerek bir baro kurulması ile merkezlerinin belirlenmesine Türkiye Barolar Birliği karar verir.
(3) Türkiye Barolar Birliği yeni kurulacak baro bölgesinde bürosu bulunan levhaya kayıtlı avukatlardan en kıdemli avukatı, yeni baroyu kurmakla görevlendirir. Görevli avukatın seçeceği ve başkanlığını yapacağı dört kişilik kurucu kurul, en geç altı ay içinde, yeni baronun kuruluşunu tamamlar ve Türkiye Barolar Birliğine bildirir.
(4) Amaçları dışında faaliyet gösteren barolar ile Türkiye Barolar Birliği sorumlu organlarının, sorumlu üyelerinin görevlerine son verilmesine ve yerlerine yedekleri varsa yedeklerinin göreve getirilmesine, yedekleri yoksa yenilerinin seçilmesine, Adalet Bakanlığının veya bulundukları yer Cumhuriyet başsavcılığının istemi üzerine, o yerdeki asliye hukuk mahkemesince basit usule göre yargılama yapılarak karar verilir ve dava en geç üç ay içinde sonuçlandırılır. Görevine son verilen organın yönetim kurulu olması halinde, kararı veren mahkemece, yeni seçilenlerin görevine başladığı tarihe kadar bu organın görevlerini yerine getirmek üzere, son genel kurul delegeleri arasından en az üç avukat geçici yönetim kurulu sıfatıyla görevlendirilir. Bu kararlara karşı, kararın tebliği tarihinden itibaren bir ay içinde, Yargıtay nezdinde temyiz yoluna başvurulabilir. Yargıtay incelemesini en geç üç ay içinde sonuçlandırır. Görevlerine son verilen organların yerine en geç bir ay içerisinde yenileri seçilir. Yeni seçilenler eskilerin süresini tamamlarlar.
(5) Türkiye Barolar Birliğinin bu Kanun uyarınca baro organlarının işlemleri hakkında onay veya itiraz mercii olarak verdiği kararları, görevli baro organları aynen yerine getirmekle yükümlüdürler.
(6) a) Türkiye Barolar Birliğinin kararlarını kanuni bir sebep olmaksızın yerine getirmeyen,
b) İdari yargı merciinin yürütmenin durdurulmasına veya esasına ilişkin kararlarını kanuni bir sebep olmaksızın yerine getirmeyen,
c) Eski kararda direnme niteliğinde yeni bir karar veren,
ç) Kanunun zorunlu kıldığı işlemleri Türkiye Barolar Birliğinin uyarısına rağmen yerine getirmeyen, Baro organları hakkında da dördüncü fıkra hükümleri uygulanır.
(7) Organların görevlerine son verilmesine neden olan tasarrufları hükümsüzdür.
(8) Görevlerine son verilen organ üyelerinin cezai sorumlulukları saklıdır.
(9) Görevlerine bu madde kapsamında son verilen organ üyeleri, yapılacak ilk genel kurulda baro organlarına üye adayı olamazlar.

(10) Milli güvenliğin, kamu düzeninin, suç işlenmesini veya suçun devamını önlemenin ya da yakalamanın gerektirdiği hallerde, gecikmede sakınca varsa, barolar ile Türkiye Barolar Birliği, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı tarafından tedbiren faaliyetten men edilebilir. Faaliyetten men kararı, yirmidört saat içinde Yargıtay Başkanlığı tarafından görevlendirilecek dairenin incelemesine sunulur. Yargıtay görevli dairesi kararını kırksekiz saat içinde açıklar, aksi halde, bu idari karar kendiliğinden yürürlükten kalkar.
(11) Göreve son verme ve görevden uzaklaştırma hükümleri baro veya Türkiye Barolar Birliği genel kurulları hakkında uygulanmaz.

Görevlerin ifasında ücret
MADDE 130- (1) Baro başkanlığı, başkan yardımcılığı, genel sekreterliği, saymanlığı ve baro ilçe temsilciliği görevleri ücretlidir.
(2) Baro yönetim kurulunun başkanlık divanında görev almamış olan üyeleri ile disiplin ve denetleme kurulları üyelerine, katıldıkları toplantılar için huzur hakkı ödenir.
(3) Ücretler ile huzur hakkının miktarları ve ödenme şekilleri baro genel kurulunca belirlenir.
(4) İl merkezi dışından seçilenlere yolculuk, ikamet giderleri ile diğer zorunlu giderler, genel kurul tarafından belirlenecek ilke ve miktarlar gereğince, baro bütçesinden ödenir.

Bir kişide birleşemeyecek görevler
MADDE 131- (1) Baro başkanlığı, baro yönetim ve disiplin kurulu üyelikleri ve denetçilik bir kişide birleşemez. Ancak, levhada yazılı avukat sayısı kırktan az olan barolarda disiplin kurulu üyeliği ile denetçilik bir kişide birleşebilir.
Baronun organları
MADDE 132- (1) Baronun organları şunlardır:
a) Baro genel kurulu.
b) Baro yönetim kurulu.
c) Baro başkanlığı.
ç) Baro başkanlık divanı.
d) Baro disiplin kurulu.
e) Baro denetleme kurulu.

İKİNCİ AYIRIM
Baro Genel Kurulu
Kuruluşu
MADDE 133- (1) Baro genel kurulu, baronun en yüksek organı olup, levhada yazılı bulunan bütün avukatlardan kurulur.

Görev ve yetkileri
MADDE 134- (1) Genel Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Baro başkanını, baro yönetim kurulu, disiplin kurulu ve denetleme kurulu üyeleri ile Türkiye Barolar Birliği delegelerini seçmek,
b) Yönetim kurulunun, baronun gelir ve giderleri ile mallarının yönetimi hakkında vereceği hesapları incelemek ve yönetim kurulunun ibra edilip edilmeyeceği hakkında karar vermek,
c) Baro bütçesini onaylamak,
ç) Yönetim kurulunca ihtiyaç duyulması halinde hazırlanacak iç yönetmeliği onaylamak,
d) Kanunun baro yönetim kuruluna verdiği yetkinin dışında, muhtaç avukatlarla bunların ölümlerinde geride bıraktıkları kimselere yapılacak yardımın şekil ve miktarını tespit etmek,
e) Gündemde yer verilen meslekle ilgili istekleri görüşüp karara bağlamak.
Olağan toplantı
MADDE 135– (1) Baro genel kurulu, dört yılda bir, Ekim ayının ilk haftası içinde, baro başkanının daveti üzerine gündemindeki maddeleri görüşmek üzere toplanır.
Olağan üstü toplantı
MADDE 136- (1)
a) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu,
b) Baro başkanı,
c) Baro yönetim kurulu,
ç) Baro denetleme kurulu veya
d) Baroya kayıtlı avukatların beşte biri, Gerekli gördükleri hallerde ve görüşme konularını belirten yazılı istemle baro genel kurulunu olağan üstü toplantıya çağırabilirler.
(2)Baro başkanı, baro genel kurulunu, yazılı isteme uygun gündem çerçevesinde, en geç iki hafta içinde olağan üstü toplantıya çağırmak zorundadır.
(3) Çağrı üzerine yapılan olağan üstü toplantılarda seçim kararı alınamaz

Toplantıya çağrı
MADDE 137- (1) Baro yönetim kurulu tarafından, baro genel kurul toplantısının yeri, tarihi, saati ve gündemi ile ilk toplantıda yeterli çoğunluk sağlanamadığı takdirde en az bir hafta, en çok iki hafta sonra yapılacak ikinci toplantının yeri, tarihi, saati ve gündemi, baro çevresi adalet dairelerinde ve baronun uygun bir yerinde ilan edilir.
(2) Olağan genel kurul toplantısının toplantı tarihinden en az bir ay önceden ilanına başlanması gerekir. İlan, genel kurulun toplanacağı tarihe kadar askıda kalır. Bu duyuru, alınacak karar gereği elektronik ortamda ve mümkün olan elektronik posta kullanılarak da yapılabilir. İlan ve duyurular, tebligat hükmündedir.
(3) Yönetim kurulunca gündem belirlenirken, baroya kayıtlı avukatların onda birinin olağan genel kurul toplantısının yapılacağı yılın ağustos ayı içinde sunacakları yazılı isteml eriyle önerdikleri konular da dikkate alınır.
Toplantıya katılma yükümü
MADDE 138- (1) Baro levhasında yazılı avukat, olağan ve olağanüstü genel kurul toplantılarına katılmak ve oy kullanmakla yükümlüdür.
(2) Toplantıya gelmeyenler başkanlık divanı tarafından oy kullanmayanlar ise sandık kurulu başkanı tarafından ilçe seçim kurulu başkanına bildirilir. Toplantılara haklı bir neden olmaksızın gelmeyenlere veya oy kullanmayanlara ilçe seçim kurulu başkanı tarafından, o baroya kayıtlı avukatların yıllık aidatının yarısı miktarında para cezası verilir.
(3) İkinci fıkra gereğince verilen para cezalarına ilişkin karara karşı, tebliğinden itibaren iki hafta içinde il seçim kurulu başkanına itiraz edilebilir. İl seçim kurulu başkanının verdiği karar kesin olup, bu para cezaları ilgili baro başkanlığınca bu Kanunun disiplin cezalarına ilişkin hükümlerine göre tahsil edilir ve baro bütçesine gelir kaydedilir.

Görüşme ve karar yeter sayısı
MADDE 139- (1) Baro genel kurulu, levhada yazılı avukatların yarıdan bir fazlasının katılmasıyla toplanır.
(2) Birinci toplantıda birinci fıkrada yazılı çoğunluk sağlanamazsa, yeter sayı aranmaksızın hazır bulunanların katılımıyla ikinci toplantı yapılır.
(3) Birinci ve ikinci toplantıda toplanma yeter sayısı, bu Kanunun öngördüğü organ üyeleri ve delege toplam sayısından az olamaz.
(4) Birinci ve ikinci toplantıda bu Kanunda öngörülen organ üyeleri ile delege toplam sayısına ulaşılamaz ise baro kuruluş yeterliliğini kaybeder. En yakın baroya bağlanma ve birleştirmeye Türkiye Barolar Birliği tarafından karar verilir.

Genel kurul baŞkanlık divanı
MADDE 140- (1) Genel kurul toplantılarında, baro başkanı tarafından toplantı yeter sayısının oluştuğu tespit edildikten sonra, ilk iş olarak genel kurul üyeleri arasından bir başkan, bir başkanvekili ve iki üyeden oluşan genel kurul başkanlık divanı seçimi yapılır.
(2) Seçim ayrı ayrı ve genel kurulca aksine karar alınmadıkça işari oyla yapılır. Kullanılan oyların en çoğunu alanlar seçilir.
(3) Baro başkanı, yönetim ve denetleme kurulu üyeleri başkanlık divanına seçilemezler.

Gündem dışı görüŞme yasağı
MADDE 141- (1) Genel kurul toplantılarında, ilan edilen gündemde yer almayan konular hakkında görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.
Genel kurulda karar alınması
MADDE 142- (1) Genel Kurulda kararlar, tekliflerden en çok oy alanın kabul edilmiş sayılması suretiyle alınır. Oylarda eşitlik halinde divan başkanının bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
(2) Genel kurul kararları, bir tutanakla tespit edilir. Tutanak, genel kurul başkanlık divanı tarafından imzalanır ve Türkiye Barolar Birliğine gönderilir.

KANUN TASARISININ DEVAMLARI İÇİN TIKLAYINIZ :
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 1. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 2. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 3. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 4. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 5. BÖLÜM

Post a Comment

Sitede yer alan yorumlar site ziyaretçilerinin kişisel görüşleridir. Hukuki tüm sorumluluk yorumlayana aittir.