AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 5. BÖLÜM
ÜÇÜNCÜ AYIRIM
Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu Kuruluşu
MADDE 171– (1) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu, Türkiye Barolar Birliği Başkanı ile Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu tarafından kendi üyeleri arasından gizli oyla seçilen on üyeden kurulur. Ayrıca on yedek üye seçilir.
(1) ALTERNATİF - Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu, Türkiye Barolar Birliği Başkanı ile Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu tarafından kendi üyeleri veya Genel Kurul üyelerinin en az onda birinin aday göstereceği meslekte en az on yıl kıdemi olan avukatlar arasından gizli oyla seçilen on üyeden kurulur. Ayrıca on yedek üye seçilir.
(2) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kuruluna Türkiye Barolar Birliği Başkanı başkanlık eder.
Seçim dönemi
MADDE 172– (1) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunun görev süresi dört yıldır. Süresi dolan üyeler yeniden seçilebilirler.
(2) Bu Kanunun baro yönetim kurulu üyelerinin seçilme yeterliliği ve üyelikte boşalmaya ilişkin hükümleri, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu üyeleri hakkında da kıyasen uygulanır.
Toplantılar
MADDE 173– (1) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu ayda en az bir defa olağan toplantı yapar. Başkan veya yönetim kurulu üyelerinden birinin isteği ile kurul, acele hallerde her zaman olağan üstü toplantıya çağırılabilir.
(2) Üst üste üç toplantıya, geçerli bir mazereti olmaksızın katılmayan üye istifa etmiş sayılır.
(3) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve karar alır.
Görevleri
MADDE 174– (1) Türkiye Barolar Birliği yönetim kurulunun görevleri şunlardır:
a) Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulunu toplantıya çağırmak ve gündem hazırlamak,
b) Türkiye Barolar Birliğini ve mallarını yönetmek,
c) İki yıllık bütçeyi hazırlayıp genel kurula sunmak,
ç) Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulunca alınan kararları uygulamak,
d) Türkiye Barolar Birliğinin amaçlarına hizmet edecek nitelikte, Türkiye Barolar
Birliği adına taşınır veya taşınmaz mal almak, satmak, ipotek etmek ve bu mallar üzerinde her türlü ayni haklar tesis etmek ve kaldırmak, gerektiği takdirde iktisadi ve sosyal işletmeler işletmek, borçlandırıcı ve kazandırıcı işlemler yapmak ve bu hususlarda Türkiye Barolar Birliği Başkanına özel yetki vermek,
e) Türkiye Barolar Birliği çalışanlarının özlük işlerini düzenlemek ve yürütmek,
f) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu kararlarının özetini gösteren defterleri tutmak,
ğ) Türkiye Barolar Birliği genel durumu ile işlemleri ve çalışmaları hakkında Türkiye Barolar Birliği Genel Kuruluna rapor vermek, çalışma ve hesaplarından dolayı ibra istemek,
h) Kanunlarla başka bir merci veya organa verilmiş olmamak şartıyla, baro yönetim kurullarının kararlarına karşı yapılan itirazları incelemek ve karara bağlamak,
ı) Baro genel kurullarını olağanüstü toplantıya çağırmak,
i) Avukatların ve baroların hak ve menfaatlerinin korunması için ilgili mercilere gerekli başvurularda bulunmak,
j) Avukatlık mesleğinin gelişmesine, avukatların haklarının korunmasına ve sosyal durumlarının geliştirilmesine yarayacak incelemeleri yapmak, vardığı sonuçları ve teklifleri Türkiye Barolar Birliği Genel Kuruluna sunmak.
k) Avukatlık mesleği ile ilgili olarak resmi merciler tarafından talep edilen konulara ilişkin düşünce ve görüş bildirmek,
l) Barolar arasında çıkan anlaşmazlıkları çözümlemek,
m) Mesleki dayanışmanın sağlanması ve devamlılığı için her türlü çalışmalarda bulunmak, mesleğe ve meslek mensuplarına yönelik hak ihlâllerine karşı avukatlık mesleğini ve meslektaşlarını savunmak, bu konularda her türlü yasal ve idarî girişimde bulunmak,
n) Kanunla kendisine verilen görevleri ilgilendiren konular ile bu Kanunda barolara verilen dava acma ve açılan davalara katılma hakkına ilişkin konularda dava açmak ve açılan davalara katılmak,
o) Başka bir organa verilmemiş olmak kaydıyla, Türkiye Barolar Birliğinin görevleri arasında sayılan görevleri yerine getirmek,
ö) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
DÖRDÜNCÜ AYIRIM
Türkiye Barolar Birliği Başkanı Seçimi
MADDE 175– (1) Türkiye Barolar Birliği başkanı, Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu tarafından, kendi üyeleri arasından dört yıllık bir dönem için seçilir. Yeniden seçilmek mümkündür.
(1) ALTERNATİF - Türkiye Barolar Birliği başkanı, Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu tarafından, kendi üyeleri veya Genel Kurul üyelerinin en az onda birinin aday göstereceği meslekte en az on yıl kıdemi olan avukatlar arasından dört yıllık bir dönem için seçilir. Yeniden seçilmek mümkündür.
(2) Geçmiş beş yıl içinde disiplin kurulunca kesinleşmiş bir kararla, kınama veya meslekten geçici yasaklama cezalarıyla cezalandırılmış olanlar Türkiye Barolar Birliği Başkanı seçilemezler.
(3) Seçim yeterliliğini kaybeden Türkiye Barolar Birliği Başkanının görevi kendiliğinden sona erer.
(4) Seçim döneminin bitmesinden önce herhangi bir sebeple görevi sona eren Türkiye
Barolar Birliği Başkanının yerine, bu Kanun hükümlerine göre derhal yeni seçim yapılır. Yeni seçilen kalan süreyi tamamlar.
Görevleri
MADDE 176– (1) Başkanın görevleri şunlardır:
a) Türkiye Barolar Birliğini temsil etmek,
b) Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kuruluna başkanlık etmek,
c) Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu, yönetim kurulu ve disiplin kurulu kararlarını yerine getirmek,
ç) Mahkeme ve resmi dairelerde Türkiye Barolar Birliğini temsil edecek ve savunacak avukatları görevlendirmek,
d) Görev alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası kurum, kuruluş ve birliklerle ilişkiler kurmak ve yürütmek,
e) Meslek onuru ve bağımsızlığı ile ilgili işlerde kanunlar ve meslek kurallarının gereğini her türlü organlara karşı savunmak ve bu konuda gerekli girişimlerde bulunmak,
f) Türkiye Barolar Birliğinin çalışmaları hakkında Türkiye Barolar Birliği Genel Kuruluna yazılı rapor vermek,
g) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
BEŞİNCİ AYIRIM
Türkiye Barolar Birliği Başkanlık Divanı
Kuruluşu
MADDE 177- (1) Türkiye Barolar Birliği Başkanlık Divanı; Türkiye Barolar Birliğinin;
a) Başkanı,
b) İki başkan yardımcısı,
c) Genel Sekreteri ve ç) Saymanından, Oluşur.
(2) Başkan dışındaki üyeleri, Türkiye Barolar Birliği yönetim kurulunun ilk toplantısında, kendi üyeleri arasından gizli oyla seçilir.
(3) Başkanlık Divanı üyelerinden birinin görevi herhangi bir nedenle sona ererse, kalan süreyi tamamlamak üzere, bir ay içinde seçim yapılır.
Görevleri
MADDE 178- (1) Başkanlık Divanı, Kanunla veya Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu kararıyla kendisine verilen görevleri yerine getirir.
(2) Başkanlık Divanı, Türkiye Barolar Birliği mallarının yönetimi hakkında gerekli kararları alır ve aynı konuda Yönetim Kurulunun isteğine göre, bu kurula yazılı veya sözlü bilgi verir.
(3) Başkanlık Divanı, gerekli hallerde baro başkanlarını görüşlerini almak üzere toplantıya çağırır.
Başkan Yardımcısı
MADDE 179- (1) Başkan yardımcıları, Başkan tarafından verilecek görevleri yapar ve yetkileri kullanırlar.
(2) Başkanın bulunmadığı zamanlarda veya başkanlığı herhangi bir sebeple boşalmışsa yenisi işe başlayıncaya kadar, başkana ait görev ve yetkiler, kıdemli başkan yardımcısı tarafından yerine getirilir. Başkan yardımcılarının da yokluğunda bu yetki yönetim kurulunun en kıdemli üyesine aittir.
Genel Sekreter
MADDE 180- (1) Genel Sekreter, Yönetim Kurulu toplantılarına ait tutanakları düzenler, Türkiye Barolar Birliğinin iç çalışmaları ile yazı işlerini yönetir, Başkan tarafından verilen görevleri yapar.
Sayman
MADDE 181- (1) Sayman, Türkiye Barolar Birliğinin mallarını Başkanlık Divanının kararları gereğince yönetmeye ve para alıp vermeye, bütçenin uygulanmasına dair her türlü gözetimi yapmaya yetkilidir.
(2) Sayman, para alma ve vermede düzenlenen belgeleri Başkan, yokluğunda başkan yardımcılarından biri veya Genel Sekreter ile birlikte imzalar.
ALTINCI AYIRIM
Türkiye Barolar Birliği Başkanlar Kurulu
Başkanlar Kurulu
MADDE 182- (1) Bir danışma organı olan Başkanlar Kurulu, Türkiye Barolar Birliği Başkanının başkanlığında, tüm baro başkanlarının katılımıyla kurulur.
(2) Başkanlar Kurulu, Türkiye Barolar Birliği Başkanının daveti üzerine, her yıl en az iki kez olağan toplanır.
(3) Gerekli hallerde Başkanlar Kurulu, en az on baro başkanının yazılı talebi üzerine veya resen Türkiye Barolar Birliği Başkanı tarafından, her zaman olağanüstü toplantıya davet edilebilir.
(4) Başkanlar Kurulunun görevi, gündemde belirlenen konuları değerlendirip, gerektiğinde tavsiye niteliğinde kararlar almaktır. Toplantı ve karar yeter sayısı üye tam sayısının salt çoğunluğundan az olamaz.
(5) Toplantı gündemi, Türkiye Barolar Birliği Başkanı tarafından, Kurul üyelerinin önerileri de dikkate alınarak belirlenir ve her bir üyeye gönderilir.
(6) Bu madde kapsamında yapılacak toplantılara ilişkin yolculuk, konaklama ve diğer giderleri, her baro kendi bütçesinden öder.
YEDİNCİ AYIRIM
Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu
Kuruluşu
MADDE 183- (1) Disiplin Kurulu, Genel Kurul tarafından meslekte yirmi yıllık kıdeme sahip avukatlar arasından gizli oyla seçilen sekiz üye ile Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu tarafından yirmi yıl meslek kıdemine sahip hâkimler arasından görevlendirilen iki hâkim üye olmak üzere toplam on üyeden oluşur. Aynı sayıda yedek üye seçilir ve görevlendirilir.
(2) Disiplin Kurulu beşer kişilik daireler halinde çalışır. Daireler arasındaki iş bölümü, çalışma şekli, sekretarya hizmetleri, benzer olaylarda verilecek kararlar arasında oluşabilecek aykırılıkların giderilmesi ve diğer hususlar Türkiye Barolar Birliği tarafından çıkartılacak yönetmelikte düzenlenir.
(3) Disiplin Kurulu, seçimden sonraki ilk toplantısında üyelerin görev yapacağı daireleri belirler, her bir daire için avukat üyeler arasından bir başkan ve bir kâtip üye seçer. Daire başkanlarından en kıdemlisi Disiplin Kurulunun başkanlığını da yürütür.
(4) Genel Kurul, iş durumunu göz önüne alarak, birinci fıkradaki koşullara uygun olmak şartıyla yeni disiplin daireleri oluşturulmasına karar alabilir.
Seçim dönemi
MADDE 184- (1) Disiplin Kurulu üyeleri dört yıl için seçilirler. Süresi dolan üye yeniden seçilebilir.
(2) Bu Kanunun baro yönetim kurulu üyelerinin seçilme yeterliliği ve üyelikte boşalmaya ilişkin hükümleri, Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulu üyeleri hakkında da kıyasen uygulanır.
Toplantılar
MADDE 185- (1) Disiplin Kurulunun daireleri, iş durumlarını göz önüne almak suretiyle, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve karar alır.
(2) Haklı bir mazereti olmaksızın üst üste üç toplantıya gelmeyen üye, istifa etmiş sayılır.
Görevi
MADDE 186- (1) Disiplin Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Baro Disiplin Kurulları tarafından verilen disiplin cezalarına karşı yapılan itirazları inceleyerek karara bağlamak,
b) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
(2) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunun görevlerini yerine getirmesinde bu Kanunun Dokuzuncu Kısmında düzenlenen hükümler kıyasen uygulanır.
ALTERNATİF (TBB Disiplin Kurulu yapılanmasına yönelik alternatifin kabul edilmesi ihtimali göz önünde bulundurularak hazırlanmıştır.)
MADDE 186- (1) Disiplin Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Avukatlarla ilgili kınama, meslekten geçici yasaklama ve meslekten çıkarma cezalarını vermek,
b) Tedbiren meslekten geçici yasaklama kararlarını vermek,
c) Baro Disiplin Kurulları tarafından verilen uyarma ve disiplin para cezası kararlarına karşı yapılan itirazları inceleyerek karara bağlamak,
ç) Kanunlarla verilen diğer görevleri yapmak.
(2) Türkiye Barolar Birliği Disiplin Kurulunun görevlerini yerine getirmesinde bu Kanunun Dokuzuncu Kısmında düzenlenen hükümler kıyasen uygulanır.
YEDİNCİ AYIRIM
Türkiye Barolar Birliği Denetim Kurulu
Kuruluşu ve görevi
MADDE 187- (1) Genel Kurul, Türkiye Barolar Birliğinin mali işlemlerini denetlemek üzere, dört yıl için, kendi üyeleri arasından, gizli oyla, beş asıl ve beş yedek denetçi seçer.
(1) ALTERNATİF Genel Kurul, Türkiye Barolar Birliğinin mali işlemlerini denetlemek üzere, dört yıl için, kendi üyeleri veya Genel Kurul üyelerinin en az onda birinin aday göstereceği meslekte en az on yıl kıdemi olan avukatlar arasından, gizli oyla, beş asıl ve beş yedek denetçi seçer.
(2) Bu Kanunun baro yönetim kurulu üyelerinin seçilme yeterliliği ve üyelikte boşalmaya ilişkin hükümleri, Türkiye Barolar Birliği Denetim Kurulu üyeleri hakkında da kıyasen uygulanır.
(3) Denetleme Kurulunun, görev ve yetkileri ile çalışma usulleri Türkiye Barolar Birliği tarafından çıkartılacak yönetmelikte düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Baroların ve Türkiye Barolar Birliğinin organlarının seçimi
MADDE 188– (1) Barolar ile Türkiye Barolar Birliği organ seçimleri, aşağıdaki esaslara göre ve yargı gözetimi altında gizli oyla yapılır.
(2) Barolarda yapılacak seçimlerde baroya kayıtlı avukatlar katılır ve oy kullanır.
Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulunda yapılan seçimlere ise asıl delege, asıl delegenin haklı mazereti nedeniyle yokluğunda yedek delege katılır ve oy kullanır.
(3) Seçim yapılacak genel kurul toplantısından en az iki hafta önce, baro seçimleri için levhaya kayıtlı avukatlar, Türkiye Barolar Birliği seçimleri için de genel kurula barolarca seçilen asıl ve yedek delegeler ile doğal delegeleri belirleyen liste, toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile çoğunluk olmadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazı ile birlikte üç nüsha olarak o yer ilçe seçim kurulu başkanı olan hâkime verilir. Bir yerde birden fazla ilçe seçim kurulu bulunduğu takdirde görevli hâkim, Yüksek Seçim Kurulunca belirlenir.
(4) Toplantı tarihleri, gündemde yer alan diğer konular göz önünde bulundurularak görüşmelerin bitimine göre seçimlerin ilçe seçim kurulu başkanının gözetiminde yapılması sağlanır. Kayıtlı avukat sayısı beşyüzü aşan barolarda görüşmeler cumartesi günü sonuçlandırılabilir ve seçimlere pazar günü dokuzda başlanır ve oy verme işi saat onyedide sona erer.
(5) Hâkim, gerektiğinde ilgili kayıt ve belgeleri de getirtip incelemek suretiyle varsa noksanları tamamlattırdıktan sonra seçime katılacak avukatları belirleyen liste ile yukarıdaki fıkrada belirtilen diğer hususları onaylar. Onaylanan liste ile toplantıya ilişkin diğer hususlar adalet dairesi, baro ilan yeri ve elektronik ortamda üç gün süre ile ilan edilir.
(6) İlan süresi içinde listeye yapılacak itirazlar hâkim tarafından incelenir ve en geç iki gün içinde kesin olarak karara bağlanır. Bu suretle kesinleşen listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar onaylanarak, ilgili baro veya Türkiye Barolar Birliğine gönderilir.
(7) Hâkim, kamu görevlileri veya aday olmayan avukatlar arasından bir başkan ile iki üyeden oluşan seçim sandık kurulu atar. Aynı şekilde ayrıca üç yedek üye de belirler. Sandık kurulu başkanının yokluğunda, kurula yaşlı üye başkanlık eder.
(8) Sandık kurulu, seçimlerin kanunun öngördüğü esaslara göre yürütülmesi, yönetimi ve oyların tasnifi ile görevli olup, bu görevleri seçim ve tasnif işleri bitinceye kadar aralıksız olarak devam eder.
(9) Kayıtlı avukat sayısı beşyüzden fazla olan barolarda, her beşyüz kişi için bir oy sandığı bulunur ve her seçim sandığı için ayrı bir kurul oluşturulur. Yüze kadar olan üye fazlalığı sandık sayısında nazara alınmaz. Seçimlerde kullanılacak araç ve gereçler ilçe seçim kurulundan sağlanır. Sandıkların konacağı yerler hâkim tarafından belirlenir.
(10) Seçim süresinin sonunda seçim sonuçları tutanakla tespit edilip, sandık kurulu başkan ve üyeleri tarafından imzalanır. Birden fazla sandık bulunması halinde tutanaklar, hâkim tarafından birleştirilir. Tutanakların birer örneği seçim yerinde asılmak suretiyle geçici seçim sonuçları ilan edilir. Kullanılan oylar ve diğer belgeler tutanağın bir örneği ile birlikte, üç ay süreyle saklanmak üzere, ilçe seçim kurulu başkanlığına tevdi edilir.
(11) Seçimin devamı sırasında yapılan işlemler ile tutanakların düzenlenmesinden itibaren iki gün içinde seçim sonuçlarına yapılacak itirazlar, hâkim tarafından aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. İtiraz süresinin geçmesi ve itirazların karara bağlanmasından hemen sonra hâkim yukarıdaki hükümlere göre kesin sonuçları ilan eder ve ilgili baro ile Türkiye Barolar Birliğine bildirir.
(12) Kayıtlı avukat sayısı beşyüzü aşan barolarda görüşmeler, cumartesi günü sonuçlandırılır; seçimlere pazar günü saat 09:00 da başlanıp saat 17:00 de oy verme işi sonlandırılır. Organlarda görev almak isteyenlerin yazılı başvurularını cumartesi günü saat 17:00’ye kadar Başkanlık Divanına vermeleri zorunludur. Kayıtlı avukat sayısı beşyüzün altında olan barolarda ise görüşmeler ve seçimler bir günde sonuçlandırılabilir; bu durumda, organlarda görev almak isteyenlerin, yazılı başvurularını saat 12:00’ye kadar başkanlık divanına vermeleri zorunludur.
(13) Oy verme işlemi, gizli oy açık tasnif esasına göre yapılır. Listede adı yazılı bulunmayan avukat oy kullanamaz. Oylar, oy verenin kimliğinin baro veya resmi kuruluşça verilen belge ile ispat edilmesinden ve listedeki isminin karşısındaki yerin imzalanmasından sonra kullanılır. Oylar, organlara göre ayrı ayrı oluşturulan ve tüm adayların alfabetik sıraya göre isimlerinin yer aldığı oy pusulalarında seçilen adayların işaretlenmesi suretiyle, üzerinde ilçe seçim kurulu mühürü bulunan ve oy verme sırasında sandık kurulu başkanı tarafından verilecek zarfa konulması suretiyle kullanılır. Bunların dışındaki zarflara konulan oylar geçersizdir. Oy pusulasına seçilecek asıl üye sayısından fazla aday işaretlenmesi halinde, o oy pusulası geçersiz sayılır.
(14) Adaylar aldıkları oyların sayısına göre sıralanır ve en çok oy alandan başlanmak üzere önce asıl, sonra yedek üyeler tespit edilir. Adayların aldıkları oylarda eşitlik halinde üyelik kura çekilerek belirlenir.
(15) Organlarda yedek üyelerin göreve dahil edilmelerinde, aldıkları oy sayısına göre belirlenen sıra esas alınır.
(16) Hâkim, seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde bir usulsüzlük veya kanuna aykırı uygulama tespit etmesi halinde, bu tespite konu olan organla sınırlı olmak üzere seçimlerin iptaline karar verir. Bu takdirde, süresi bir aydan az ve iki aydan fazla olmamak üzere, seçimin yenileneceği pazar gününü tespit ederek, ilgili baroya veya Türkiye Barolar Birliğine bildirir. Belirlenen günde sadece seçim yapılır ve seçim işlemleri bu madde ile kanunun öngördüğü diğer hükümlere uygun olarak yürütülür.
(17) İlçe seçim kurulu başkanına ve sandık kurulu başkanı ile üyelerine, 26/04/1961 tarihli ve 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanunda belirtilen esaslara göre ücret ödenir. Bu ücret ve diğer seçim giderleri, Türkiye Barolar Birliği ve ilgili baroların bütçelerinden karşılanır.
(18) Seçimler sırasında sandık kurulu başkanı ve üyelerine karşı görevleriyle bağlantılı olarak işlenen suçlar, kamu görevlilerine karşı işlenmiş gibi cezalandırılır. Seçimlerin düzen içerisinde ve sağlıklı biçimde yürütülmesi amacıyla hâkimin ve sandık kurulunun aldığı tedbirlere uymayanlara, eylemin ağırlığına göre, bu Kanunda yazılı disiplin cezaları verilir.
Yardımcı personel
MADDE 189- (1) Barolarda ve Türkiye Barolar Birliğinde çalıştırılacak yardımcı personele ilişkin hususlar, Türkiye Barolar Birliği tarafından çıkartılacak yönetmelikte düzenlenir.
Denetim
MADDE 190- (1) Adalet Bakanlığı, barolar ve Türkiye Barolar Birliği organlarının görevlerini kanun hükümlerine uygun olarak yapıp yapmadıklarını ve mali işlemlerini, Adalet Bakanlığınca çıkartılacak yönetmelikte belirlenen esaslara göre denetlemeye yetkilidir. Bu idari ve mali denetim, adalet müfettişlerince yapılır.
ON BİRİNCİ KISIM
Adli Müzaharet
Avukatlık hizmet yardımı
MADDE 191- (1) Kendisi ve ailesinin geçimini önemli ölçüde zor duruma düşürmeksizin avukatlık ücretlerini karşılayamayanlara ilgili baro tarafından bu Kanunda yazılı avukatlık hizmetleri sağlanabilir.
(2) Bu hizmetin yürütülebilmesi için baro bir veya birkaç avukatı görevlendirebilir. Görevlendirilen avukatlar bu hizmeti yerine getirmek zorundadırlar. Ancak haklı bir sebep olmaksızın görevlendirmeyi kabul etmeyen avukat, iki hafta içinde o iş için tarifede belirlenen ücreti baroya ödemek kaydıyla, bu işi yapmaktan çekinebilir.
(3) Hukuk Muhakemeleri Kanunu ve Ceza Muhakemesi Kanunu ile diğer kanunlardaki adlî yardıma ilişkin hükümler saklıdır.
Avukatlık hizmet yardımı bürosu ve yönetmelik
MADDE 192- (1) Avukatlık hizmet yardımı, baro yönetim kurulları tarafından bu hizmetin yürütülmesi amacıyla oluşturulan bürolarca yerine getirilir.
(2) Büroların oluşumu, ücretlerin ödenmesi, hizmetin yerine getirilmesi, ilgili gelir ve giderlerin dağılımı, denetim, yıllık raporların hazırlanışı ve diğer konulardaki usul ve esaslar Türkiye Barolar Birliği tarafından çıkartılacak yönetmelikte düzenlenir.
Büronun gelir ve giderleri
MADDE 193- (1) Büronun gelirleri şunlardır:
a) İki yıl öncesine ait kesin hesap sonuçlarına göre tespit edilen toplam miktarlar esas alınarak 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (1), (2) ve (3) sayılı tarifelere göre alınan harçların yüzde ikisi ile idarî nitelikteki para cezaları hariç olmak üzere para cezalarının yüzde ikisi,
b) Baroya düşecek paylar ile kamu ve özel kurum ve kuruluşlarından, il veya belediye bütçelerinden baroya yapılan yardımlar,
c) Bu amaçla yapılan her türlü bağışlar,
d) Avukatlık hizmet yardımı görevinden çekilen avukatların yatıracağı ücret,
e) Avukatlık hizmet yardımıyla görevlendirilen avukatın aldığı ücretin yüzde onu ile davadan haklı çıkan adlî yardımdan yararlanan kişinin avukat ücretinden başka, yararlandığı kısmın yüzde beşi.
(2) Büronun giderleri şunlardır:
a) Avukatlık hizmet yardımıyla görevlendirilen avukatlara gerektiğinde ödenecek ücretler,
b) Büroda görevlendirileceklere ödenecek ücretler,
c) Büro giderleri ve diğer giderler.
(3) Avukatlık hizmet yardımı bürolarının gelir ve giderleri büro bütçesinin ayrı bölümlerinde gösterilir. Bu bölümde kalan gelir fazlasının bir sonraki yıla aynen aktarılması zorunludur.
(4) Birinci fıkranın (a) bendine göre hesaplanacak ödenek, Maliye Bakanlığınca her yıl Mart ayının sonuna kadar Türkiye Barolar Birliği hesabına aktarılır. Bu paralar, münhasıran avukatlık yardımı için kullanılır ve yılı içinde harcanmayan paralar, ertesi yıla aynen aktarılır. Bu paraların barolar arasındaki dağıtımı ve kullanılmasına ilişkin hususlar, Türkiye Barolar Birliği tarafından çıkartılacak yönetmelikte düzenlenir.
(5) Maliye Bakanlığınca iki yıl öncesine ait kesin hesap sonuçlarına göre tespit edilen toplam tutarlar esas alınarak 492 sayılı Harçlar Kanununa bağlı (1), (2) ve (3) sayılı tarifelere göre alınan harçların yüzde biri ile idarî nitelikteki para cezaları hariç olmak üzere para cezalarının yüzde biri; her yıl Mart ayının sonuna kadar Türkiye Barolar Birliği adına açılan hesaba aktarılır ve zorunlu müdafi ve vekil görevlendirme ile ilgili carî giderler bu hesaptan ödenir. Bu hesap, münhasıran zorunlu müdafi ve vekil görevlendirme ile ilgili carî giderler için kullanılır ve yılı içinde harcanmayan paralar, ertesi yıla aynen aktarılır. Bu paraların barolar arasındaki dağıtımı, harcanması ve bu hizmet için çalıştırılacak personele ilişkin hususlar, Maliye Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Adalet Bakanlığı ile Türkiye Barolar Birliği tarafından birlikte çıkartılacak yönetmelikte düzenlenir.
ON İKİNCİ KISIM
Çeşitli Hükümler
Avukat ibaresinin kapsamı
MADDE 194- (1) Bu Kanunda geçen “avukat” terimi kapsamındaki hükümler, niteliğe uygun düştüğü ölçüde, avukatlık ortaklıkları ile avukatlık şirketleri hakkında da uygulanır.
Yönetmelik
MADDE 195- (1) Bu Kanunda düzenlenmesi yönetmeliğe bırakılan hususlar ile Kanunun uygulanabilmesi için yönetmelikte yer alması gereken diğer konuları kapsayan yönetmelikler Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulu tarafından hazırlanarak Adalet Bakanlığına gönderilir.
(2) Yönetmelikler Adalet Bakanlığına ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde karar verilmediği veya onaylandığı takdirde kesinleşerek yürürlüğe girer. Ancak, Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı yönetmelikleri bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliğine geri gönderir.
(3) Geri gönderilen bu yönetmelikler, Türkiye Barolar Birliği Yönetim Kurulunca üçte iki çoğunlukla aynen kabul edildiği takdirde Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girer, aksi halde onaylanmamış sayılır ve sonuç Türkiye Barolar Birliği tarafından Adalet Bakanlığına bildirilir. Adalet Bakanlığının uygun bulmayıp bir daha görüşülmek üzere geri göndermesi üzerine Türkiye Barolar Birliğince verilen kararlara karşı, Adalet Bakanlığı idari yargı merciine başvurabilir. Barolar, kesinleşen kararları derhal yerine getirmeye mecburdurlar.
Değiştirilen hükümler
MADDE 196- (1) Tebligat Kanununun 1 inci maddesinde geçen “barolar” ibaresinden sonra gelmek üzere, Türkiye Barolar Birliği” ibaresi eklenmiştir.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
MADDE 197- (1) 19/03/1969 tarihli ve 1136 sayılı Avukatlık Kanunu yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Kanunun sınav ve staja ilişkin hükümleri, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra hukuk fakültelerine kaydolanlar hakkında uygulanır.
(2) Birinci fıkra kapsamına girmeyenler hakkında 1136 sayılı Kanun hükümleri uygulanmaya devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Avukatla temsil zorunluluğuna ilişkin hükümler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra açılacak dava ve takiplerde uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla görülmekte olan disiplin soruşturma veya kovuşturma dosyaları hakkında 1136 sayılı Avukatlık Kanunu hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 4- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra yapılacak ilk olağan baro seçimleri 2016 yılının Ekim ayının ilk haftası içinde; Türkiye Barolar Birliği seçimleri ise 2017 yılının Mayıs ayının ilk haftası içinde yapılır. Mevcut organlar ve üyelerin görevleri belirtilen bu tarihlere kadar devam eder.
ALTERNATİF
GEÇİCİ MADDE 4- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten sonra seçilen baro başkanı, baro organ üyeleri ve delegelerin görev süresi, seçildikleri tarihe bakılmaksızın, 2016 yılı Ekim ayının ilk haftasında yeni seçilenlerin göreve başlamasına kadar devam eder.
(2) 2016 yılı Ekim ayının ilk haftasında tüm barolarda başkan, organ üyeleri ve Türkiye Barolar Birliği Genel Kurulu üyeliği için dört yıllığına seçim yapılır.
(3) Türkiye Barolar Birliğinde bu Kanun hükümlerine göre yapılacak seçimler 2017 yılının Mayıs ayının ilk haftası içinde yapılır. Türkiye Barolar Birliği Başkanı ile Yönetim Kurulu, Disiplin Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerinin görevleri belirtilen bu tarihe kadar devam eder.
GEÇİCİ MADDE 5- (1) Bu Kanun gereği çıkartılması gereken yönetmelikler, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç altı ay içinde yayımlanır.
(2) Avukatlık asgari ücretinin belirlenmesine ilişkin yönetmelik ve tarifenin yayımlandığı tarihe kadar, mevcut avukatlık asgari ücret tarifesi hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
GEÇİCİ MADDE 6- (1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, 1136 sayılı Avukatlık Kanun hükümleri gereği dava vekilliği yapma hakkı kazanmış olanların bu hakları saklıdır.
GEÇİCİ MADDE 7- (1) 1136 sayılı Avukatlık Kanununa, 25/06/2002 tarihli ve 4765 sayılı Kanunun 1 inci maddesiyle eklenen, geçici 20 nci madde hükmü çerçevesinde öğretmenlik görevi ile avukatlık mesleğinin birlikte yapanlar hakkında bu Kanunun 6 ncı maddesi hükmü uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 198- (1) Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 199- (1) Bu Kanunun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
KANUN TASARISININ DEVAMLARI İÇİN TIKLAYINIZ :
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 1. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 2. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 3. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 4. BÖLÜM
AVUKATLIK KANUNU TASLAĞI 5. BÖLÜM
Yorum Gönder
Sitede yer alan yorumlar site ziyaretçilerinin kişisel görüşleridir. Hukuki tüm sorumluluk yorumlayana aittir.