( Çek Mağdurları adı altında karşılıksız çek hapsine karşı mücadele veren topluluğa katılmak için buradaki linke tıklayınız Link: Çek Mağdurları )
Yeni Çek Kanunu ile, borçlarını temerrüt faizleriyle beraber bir yıl içinde ödemek şartıyla cezaevlerinden çıkan veya cezaevi kapısından dönen çek mağdurları, hesaplarında haciz, vergi borçları, SGK borçları varken nasıl bu borçları ödeyecek, büyük ihtimalle tefecilerden yüksek faizle para alıp cezaevlerine girme tehlikesini bir kaç yıl daha öteleyece ve dönülmez yola gireceklerdir..

Türkiyede Tefecilik suçu.
5237 Sayılı TCK’nın 241.maddesinde ifade edilen tefecilik eyleminin incelenmesinde; “kazanç elde etmek amacıyla” başkasına ödünç para veren karşılığında da ödünç verdiği paradan fazla miktarda bir para alan kişinin eylemi tefecilik-ikrazatçılık olarak tanımlanmış ve bu tür eylemlere cezai yaptırım öngörülmüştür.

Tefecilik suçunun oluşması bakımından failin “bu işi meslek edinmesi veya suç sayılan hareketler bakımından süreklilik” aranmamaktadır.
Bu noktada tek bir hareketin tefecilik sayılıp sayılamayacağı,süreklilik veya meslek ittihat etme şartlarının aranıp aranmayacağının açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
241.maddenin lafzına bakıldığında ödünç para verme eyleminin tek bir kez yapılmış olması bile tefecilik suçunun oluşması için yeterlidir. Ancak öğretide bu suçun oluşabilmesi için meslek olarak yapılması gerektiği ve bir kez kazanç maksadıyla ödünç para vermek fiilinin tefecilik suçu kapsamında sayılamayacağı, süreklilik ve meslek edinme unsurlarının tefecilik suçunun oluşumu bakımından gözetilmesi gerektiği de öne sürülmektedir.
Ancak 5237 sayılı TCK’nın yürürlüğe girmesiyle önceden yürürlükte olan 90 sayılı KHK’nin 15.maddesini zımnen ilga etmiştir, 90 sayılı KHK’nin 9.maddesine göre tefeciliğin tanımı yapılmıştır.

Tefecilik;
“İkrazatçılık yapmak üzere izin alınmadan, faiz veya her ne ad altında olursa olsun, bir ivaz karşılığı veya ipotek almak suretiyle ödünç para verme işlemlerinin yapılması veya bu işlerin meslek ittihaz edilmesi ve KHK uyarınca alınan ikrazatçılık izni iptal edildiği halde, ödünç para verme işlerine devam edilmesi eylemlerine verilen isimdir.” şeklinde ifade edilmiştir.

Aynı KHK ikrazatçılığın da tanımını yapmıştır buna göre,
ikrazatçılık;
“Devamlı ve mutad meslek halinde, faiz veya her ne ad altında olursa olsun bir ivaz karşılığı veya ipotek almak suretiyle, ödünç para verme işleriyle uğraşan veya ödünç para verme işlerine aracılık eden ve kendilerine faaliyet izni verilen gerçek kişilerdir ” şeklinde ifade edilmiştir.

Bunun içindir ki 5237 sayılı TCK’nın yürürlüğe girmeden önce uygulanmakta olan KHK ve ilgili mevzuat çerçevesinde tefecilik ve ikrazatçılık suçlarının oluşması için yukarıdaki tanımlar gereği bu faiz karşılığı ödünç para verme işinin devamlı, sürekli yapılması ve bu işin meslek haline getirilmesi aranmaktaydı ve bir kişiye ve bir defaya mahsus olarak faiz karşılığı verilen para suçun oluşması için yeterli olmamaktaydı,zira yargıtay emsal teşkil eden birçok yerleşik kararında yukarıda açıklanan mevzuat ve buradaki tanım gereği bu suçun oluşması için faiz karşılığı ödünç para verme işinin devamlı, sürekli yapılması ve bu işin meslek haline getirilmesi şartlarını aramaktaydı.
Ancak 5237 sayılı TCK’nın 241.madde lafzının incelenmesinde bu işin devamlı,sürekli yapılması ve meslek haline getirilmesine dair unsura yer vermemiştir. Burada yer alan unsur kazanç elde etmektir, bu itibarla 5237 sayılı TCK’nın 241.maddesinde yer alan tefecilik suçunun yetkili makamlardan (hazine müsteşarlığı) izin almaksızın faiz karşılığı ödünç para verme işinin sonunda kazanç edilmesi halinde bu işin bir defa ve bir kişiye karşı yapılması halinde ve bu işin meslek haline haline getirilmemiş olması halinde dahi tefecilik suçunun unsurlarının oluştuğu kabul edilmektedir.

22 Yorumlar

Sitede yer alan yorumlar site ziyaretçilerinin kişisel görüşleridir. Hukuki tüm sorumluluk yorumlayana aittir.

  1. Yinede bir açık kapı bırakmışlar,nasıl olsa bu borçların içinden çıkamayacaksınız terk edin gidin memleketi diyorlar işte.

    YanıtlaSil
  2. CEZA EVİNDE YATAN ESNAFLARA NE HAK TANINDIKİ BU İNSANLAR BOÇLARINI KISA SÜRE İÇİNDE ÖDEME ŞANSLARI HİÇ YOK NASILBİR DÜZENLEME YAZIKLAR OLSUN BU YASAYLA İLGİLİ DÜZENLEME YAPANLARA HUKUKÇU OLARAK BOY GÖSTERENLERE YAZIKLAR OLSUN DİYİYORUM SANKİ BU ESNAFLARIN DEVLETE BORÇU VARMIIŞ GİBİ DEVLET BUNLARA 1 SENE ZAMAN VERDİ BEN KEFİLİM DEDİ BANKACIYA TEFECİYE FABRİKACIYA 1 SENEDE ÖDECEKLER DEDİ SALDI CEZA EVİNDEN ŞİMDİ DEVLET OLARAK BU ESNAFLARA SAHİP ÇIK İŞ VER AŞ VER EŞ VER YUVALARINI KUR VE ÖYLE BİR ZAMAN VER Kİ UNUTULMUŞ BORÇLARI UFAK UFAK DEVLETİNE VE HÜRRİYET VE ÖZGÜRLÜĞÜMÜ RABBİNE YARATANINA ŞÜKREDEREK ÖDESİN.

    YanıtlaSil
  3. Yeni Borçlar kanunu yasalaştı belki faydası olur diye düşündüm

    http://ekonomi.haberturk.com/makro-ekonomi/haber/590522-borclar-kanunu-tasarisi-yasalasti

    YanıtlaSil
  4. BU HÜKÜMET KIZKOCA ERKNEKONUN KÖKÜNÜ ÇIKARDI BİR AVUÇ TEFECİYİ YOK EDEMİYORMU BUNLARDIR BU ÇKLERİN ÖDENMEME SEBEBİ YAKINDA BUNLAR BÜTÜN BANKALARADA YÜKSEK FİZLE PARA VECEKLERDİR BANKALARINDA BATMASINA SEBEB OLACK VE BUNUNLA DABRABER DEVLET EKONUMİSİDE ÇÖKER AHA BEN YAZIYORUM SONRA DEMEDİ DEMEYİN ADAMLRIN BANKA HESAPLARINI KOTÖRUL EDİN GÖRÜN NEKADAR YÜKSEK MEBLDA GİRİŞ ÇIKIŞ OLDUĞUNU ADAMLR VERGİ NİN NE OLDUĞUN BİLE BİLMEZLER HEP ÇUVAL ÇUVAL PARA ALDIKLRINI BİLİYORLAR ADETA PARAYA TAPIYORLAR SANKİ ALLAH ONLARI SEVDİĞİ İÇİN OKADAR PARALARI OLMUŞ SNIYORLAR O YÜZDEN HER VAKİT NAMZLARINI CEATLA VE EN ÖN SAFLARDA KILIYORLAR AMA ONLAR FARKINDA DĞİLER SANİKİ ALLAH BİLMİYORMU Kİ KAÇ YUVA YIKTIĞINIZI KAÇ İNSNIN İNTİHARİNE ÖLÜMÜNE SEBEB OLDUĞUNUZU ALLAHTAN DİLEĞİM TÜM YOVA YIKAN YUVA DĞITAN ÖLÜMLERE SEBEBİYT VEREN ŞERSİZ TFCİLERİN BAŞINA BONLARIN 15 KATINDAN DAHA FAZLASI GELİR BŞLRINA NANA MUHTAÇ OLSUNLAR BİZİM GÜCÜMÜZ YETMEZ SİZE AMA ALLAH HAKINIZDAN GELECEKTİR BİRGÜN BİR BAKMIŞSINIZ BAŞINIZ GÖVDENİZDEN AYRILMIŞTIR .....

    YanıtlaSil
  5. 4.500 TL ÇEK BORCUM VAR 45 GÜN HAPİS CEZASI VAR HİÇ BİR İŞ YAPAMIYORUM BORCUM OLAN ŞİRKET UZLAŞMAYA YANAŞMIYO BU ÜLKEDE NE OLMAK LAZIM ÖNCE ONU ÖGRENMEMİZ GEREKİYO 15 YIL ESNAFLIK YAP VERGİNİ ÖDE İŞİN BOZULUNCA 4.500 TL İÇİN GİT HAPİS YAT BU ADALETMİ BU ÜLKEDE ADALET GÖREMİYOR GÖREN VARSA GÖSTERSİN...........

    YanıtlaSil
  6. HAYIRLI CUMALAR

    YanıtlaSil
  7. uyarlama dilekçesi ver kardeşim mahkemeye

    YanıtlaSil
  8. Anonymous09 Mart, 2011

    HAYIRLI CUMALAR

    YanıtlaSil
  9. Yinede bir açık kapı bırakmışlar,nasıl olsa bu borçların içinden çıkamayacaksınız terk edin gidin memleketi diyorlar işte.

    YanıtlaSil
  10. uyarlama dilekçesi ver kardeşim mahkemeye

    YanıtlaSil
  11. Anonymous10 Mart, 2011

    HAYIRLI CUMALAR

    YanıtlaSil
  12. İyi günler diliyorum.
    Yaklaşık 1 yıl cezaevinde kaldıktan sonra yeni tahliye oldum ama yine girebilirim.
    İnşaallah hükümetimiz bu duruma bir çözüm bulur. Yoksa halimiz gerçekten bitik. Hapis kararları olduğu için çalışamıyoruz da üretemiyoruz da. Bu işin çözümü hapis yatırmak kesinlikle değil. Cenab-ı hak herkese borcunu ödeyip bütün bunlardan kurtulmayı nasip etsin.

    YanıtlaSil
  13. BENİM DURUMUM DAHA D FARKLI:ALIM YAPACAĞIM FİRMAYA MALLARI ALMADAN ÇEKLERİ PEŞİNEN VERDİM.MAMÜLLER ZORLADA OLSA YARISI GELDİ.DİĞER YARISINI ALABİLMEK İÇİN DAHA ÖDEMELER YAPTIM.BU ARADA BENİM DE ÇEKLERİM VURULMAYA BAŞLADI.İMALAT YAPMAMA ENGEL OLUNDU.NOTERDEN İHTAR ÇEKTİM.SÖZLEŞMEYİ FESİH ETTİĞİMİ VE DİĞER ÇEKLERİN TARAFIMA İADESİNİ İSTEDİM.AMA BİR SÜRE SONRA DUYDUK Kİ FİRMA SAHİPLERİ TÜRKİYEYİ TERK ETMİŞLER.BİZ KALDIK ORTADA.ÇEKLER BAŞKA YERLERDEN ÇIKMAYA BAŞLADI.3.ŞAHISLAR BANA İCRA YAPTILAR.BEN DE GİTTİM ADAMIN YANINA DEDİMKİ BENİM BÖLE BİR BORCUM YOK.İŞTE İSPATI DEDİK VE NOTERDEN ÇEKİLEN İHTARI GÖSTERDİK.ADAM DEMEZMİ BANA NE KARDEŞİM.KÖR TUTTUĞUNU YAKALAR..BEN SONUÇTA TAAHHÜTTE BULUNDUM.AMA İŞLERİM BİR TÜRLÜ DÜZENE GİRMEDİ..ÖDEYEMİYORUM.AMA HAPİSLER ÇIKIYOR.ÇALIŞAMIYORUM.TRAFİĞE ÇIKAMIYORUM.İŞİME VE EVİME GİDEMİYORUM..SUÇUM NE ??ÇALIŞIP OLMAYAN BORCUMU ÖDEMEM MÜMKÜN AMA ZAMANA İHTİYACIM VAR..HUKUK BUNA MÜSADE ETMİYOR.ALLAH BİLİYO YA BU NASIL BİR HAK NASIL BİR HUKUK??EN SONUNDA KAFAYI SIYIRICAM OLACAK NE OLUR BİLMİYORUM!!

    YanıtlaSil
  14. 2008 de tokiye iş yapan bir mütahit sayesinde battım taşeröndüm 800 bin dolar 6 ay ceza evinde yattım çekten ama alacagımdan devlet bana bir şey sormadı borcımuzdan dolayı hiç bir yerde iş yapamaz olduk illede hırsızmı olalım herşeyimi satım kalan borcum 400 bin dolar şuanda eller yukarda bekliyoruz zamanında 45 kişiye iş veriyorduk. şimdi eve ekmek getiremez olduk

    YanıtlaSil
  15. ben otuz yıllık tekstilciyim 2009 küresel kirizinde bütün müşteri çeklerim karşılıksız çıktı ve dolayisiyle kendi çeklerim yazıldı 70 kişiye ek verirken şimdi ekmek parasına muhtaç kaldım ailemi işimi aşımı kaybettim mahkeme kapılarında sürünür hale geldim benim 12 borç dosyam var 96 alacak dosyam var bizlerin buna ömrü yetmez rahat bırakında çalışıp borcumuzu ödeyelim allah rızası için kul hakkıyla rabbimin yanına gitmeyelim sevgili başbakanım sen kul hakkı ne dedmek oldugunu bilirsin

    YanıtlaSil
  16. bir arkadaşım akrabasının yanında semt pazarında işçi olarak çalışıyormuş.akrabası işçisine işlerin yolunda değil yardımcı ol da bankadan çek alayım işlerimi yoluna koyayım demiş. işçisi de tamam demiş.sonra işveren bir arkadaşının dükkanına oturtuyor bunu çağırıyor maliye görevlilerini tutanak tutturuyor.vergi levhasını alıyor..gaziantep merkez de TEB bankasına gidiyorlar aldırıyor çek koçanlarını ayrıca işveren işçisinden de alıyor çek kullanma vekaletini başlıyor sağa sola dağıtmaya. mal alıyor karşılında işçisinin bankadan aldığı çekleri imzalayıp veriyor mal aldığı şahıslara...tabi bu arada işçisi tek bir gün oturduğu dükkanın maliyesini de üzerine yapıyor.maliye işlemeye başlıyor ama beyanname yok ortada dükkan yok asıl dükkan sahibinin maliyesi yok.2 yıl sonra evraklarını takip etmek üzere verdikleri muhasebeci hiçbir beyanname vermiyor. bu gariban zavallı işçi maliyeden kendisine gelen cezaları görünce ne yapacağını bilemiyor.bunun üzerine karşılıksız çıkan çeklerden dolayı da mahkeme kararları eline geçince düştüğü durumun farkına varıyor ancak iş işten geçmiş oluyor.asıl çekleri imzalayıp mal alan şahıs serbest dolaşıyor ancak sadece geçimini işçilik yaparak kazanmaya çalışan gariban arada gidiyor..ayrıca bu işveren kendisine meslek edinmiş başklarının adına bankalardan çek alma işini. bu vesile ile piyasayı çarpıyor ama zavallılar mağdur oluyor..devlet de böyle bir tezgahı kuran şahısa hiçbir şey yapamıyor..adalet bakanına sesleniyorum.adalete sesleniyorum adil hakimlere sesleniyorum .çağdaşlaşmaya çalışan türkiyenin savcılarına sesleniyorum.. asıl suçluyu cezalandırmaktan aciz misiniz.zavallı bir insanı cezalandırmak mıdır adalet...

    YanıtlaSil
  17. bursainegölden kaçanhalis tunca adlı şahıs bana 40000 tlçek veripkaçtı adamı bulamıyoruz ne yapmamlazımyardım edin

    YanıtlaSil
  18. Tacettin büyükosman14 Mayıs, 2013

    izmirin en büyük tefecleri mehmet girgin ve eşi nazlı girgindir faturasız cek kırarlar tam bir vampirdirler allah cezalarını versin hepsinin inş aynı zamnda cete dir kendileri yanlarında bir yıgın adam bakarlar pis işleri için umarım bi yetkili görür bu yazılarıda onların hakkından gelir


    MEHMET GİRGİN VE EŞİ NAZLI GİRGİN GIDA CARŞISINDA CALIŞOGLU FİNANS AMA BUNLAR NE FİNANS NE DE BAŞKA ŞEY RESMİ OLMAYAN TEFECİ BUNLAR FATURASIZ CEK KIRARLAR



    BİDE BAYRAMOGLU FİNANS FATURASIZ ÇEKLERİ KIRARLAR BÜTÜN İZMİR BİLİR YOLSUZLUKLARI

    YanıtlaSil
  19. Alacaklıları hiç düşünmeyim. Tahsil edemediğim paralar yüzünden şu an sıkıntı içerisindeyim. Birde hapis kalktı, haciz sınırlandı. şimdi borçlu benle alay ediyor haciz yollasana diye.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Sitede yer alan yorumlar site ziyaretçilerinin kişisel görüşleridir. Hukuki tüm sorumluluk yorumlayana aittir.