Tayzik hapsi, Yakalama
T.C.
HÂKİMLER VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU

Sayı: HSYK.06.02-141-2011/105/5550
Tarih: 26/01/2012
Konu :(4) ve (6) No’lu Genelgelerin uygulanmasında yaşanan kimi sorunlar

CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞINA
ADLİYE MAHKEMESİ BAŞKANLIĞINA
ADALET KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

Bilindiği üzere, Kurulumuzun 18/10/2011 tarihli ve (6) No'lu İnfaz ve denetimli
serbestlik işlemlerinin takibi konulu Genelgesinde; özellikle hapis cezalarının infazı konusunda öncelikle UYAP ortamında infaz evrakının temin edilmesi, ilamların takipsiz ve kayıt dışı bırakılmamasının sağlanması bakımından infaz işlemlerinin güvenli elektronik imza kullanılmak suretiyle UYAP sisteminde belirlenmiş olan dosya türüne göre (infaz, esas veya denetimli serbestlik genel defteri vs.) kayıtların yapılması ve denetiminin sağlanması esası benimsenmiş, genel olarak ceza ve güvenlik tedbirlerinin infazında izlenmesi ve uyulması gereken önemli hususlar vurgulanmıştır.

Ayrıca, adli ve idari para cezalarının tahsili, koşullu salıverilen hükümlülerin takip işlemleri, hapis cezasının infazının hastalık sebebiyle ertelenmesi, belli hakları kullanmaktan yoksun bırakılma, infaz edilen hapsin süresinin adli para cezasını karşılamaması, tazyik hapsi ilamlarının infazı, yüksek güvenlikli sağlık kurumları, denetimli serbestlik kararlarının infazı, yükümlülüksüz denetim, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanan kişi hakkında öngörülen tedavi ve denetimli serbestlik kararları, mükerrirler hakkında cezanın infazından sonra uygulanmak üzere verilen denetimli serbestlik tedbiri kararları konu başlıkları olarak belirlenmiş ve ayrıntılı bir biçimde uygulayıcılara aktarılmıştır. Böylece, bu alanda UYAP’ın kullanılmasının yaygınlaştırılması suretiyle infazın hızlandırılmasına işaret edilmiş; yukarıda belirtilen ve bugüne kadar uygulamada sıkça sorulan sorunlu alanlar başlıklarıyla birlikte değerlendirilmiş ve uygulama birliği sağlamaya dönük ifadeler kullanılarak infazın hızlandırılması ve bu alandaki karmaşıklığa son verilmesi, mahkemelerce verilen cezaların ve güvenlik tedbirlerinin infazının hızlı bir şekilde sağlanması hedeflenmiştir.

Öte yandan, 01/07/2011 tarihli ve (4) No'lu “Şüpheli-sanık karar takip formları ile gıyabî tutuklama kararları ve yakalama emirlerinin UYAP'ta düzenlenmesi, infaz ve güncelliklerinin takibi” konulu Genelge ile;
a- Kişi özgürlüğü ve güvenliği hakkının gelişen teknolojik imkânlar sayesinde Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP) vasıtasıyla korunması,
b- Genelge ekindeki form, karar ve emirlerin elektronik ortamda düzenlenmesi,
c- Adli makamlar ile kolluk kuvvetleri arasında gerekli işbirliği ve koordinasyonun üst düzeyde temini,
d- Kaçakçılık İstihbarat Harekât ve Bilgi Toplama Daire Başkanlığı (KİHBİ) Bilgi
Sistemi ile UYAP entegrasyonunun sağlanması,
e- Haksız yakalama ve gözaltıların önlenmesi,
f- Konuya ilişkin AİHM’nin yaklaşımının yeniden ilgililere hatırlatılması,
g- Avrupa Birliği üyesi ülkelere özellikle terör suçlarına ilişkin yapılan iade
taleplerinde, sanığa isnat edilen suç ile sanığın somut eylemleri arasındaki nedensellik bağının kurulmasına ilişkin olarak, tutuklama müzekkeresinde, sadece suçun vasıf ve mahiyeti ve mevcut delil durumu gibi ibarelere yer verilmesi sebebiyle söz konusu müzekkerelerin Suçluların Geri Verilmesine Dair Avrupa Sözleşmesinin 12’nci maddesi kapsamında bir tutuklama müzekkeresi olmadığı gerekçesiyle reddedilmesi sebebiyle suçluların iadesine ilişkin işlemlerin daha hızlı ve sağlıklı olarak yapılabilmesi amaçlanmış, UYAP ve KİHBİ entegrasyonu sayesinde 1 Ocak 2012 tarihinden itibaren sadece UYAP Arananlar Bilgi Sisteminin kullanılarak yargının hızlandırılmasına katkı sağlanması hedeflenmiştir.
Eski uygulamada, bir yakalama emri çıkarıldıktan sonra imzalanıp postayla ya da
zimmet karşılığında ilgili deftere kaydedilmesini müteakiben kolluğa gönderilip, kollukça KİHBİ Bilgi Sistemine giriş yapılmaktayken, bu uygulama sayesinde fiziki ortamda hiçbir işlemin gerçekleştirilmemesi sebebiyle tek bir tuşla ve hızlı bir biçimde birimler arasında evrakın elektronik ortamda geçişine imkân sağlanarak insan unsurundan kaynaklanan gecikmelere yer verilmeyerek bu konuda muhtemel kötüye kullanımların önüne de geçilmiş olacaktır.

Bu alanda ülke genelinde; emniyette yaklaşık 2250 polis memuru, jandarma da ise 450
jandarma görevlisi, toplam 2700 kişi istihdam edilmektedir. Bu rakamlar sadece bu
evrakların girdisi, takibi ve kaldırılması gibi işlemlerin yapılmasında istihdam edilen kişi sayısını göstermektedir. Yapılan bu işlem zaten UYAP Arananlar Bilgi Sistemi içerisinde bulunmaktadır. Ayrıca, ikinci kez bu işlemlerin yapılmasına gerek bulunmadan zaman, emek ve insan gücü tasarrufu sağlanacaktır.
Bu bakımdan, 2006 yılından itibaren imzalanan protokol gereğince bugüne kadar
yapılan çalışmalar, toplantılar ve fikir alışverişleri ile test uygulamalarının doğal bir sonucu olarak tek bir bilgi kaynağının bu işlemlerin yapılması için kullanılmasında zorunluluk bulunması sebebiyle (4) No’lu Genelge düzenlenmiştir.
UYAP Bilişim Sisteminin benzer alanlarda kullanılmasından edinilen pozitif
tecrübeler de bulunmaktadır. Örneğin, Karayolları Trafik Kanununda yapılan bir değişiklikle POL-NET üzerinden UYAP vasıtasıyla hâkimler ve icra müdürlerinin doğrudan veri tabanında araç kayıtları üzerine tahdit koyma yani elektronik haciz uygulama ve bunların kaldırılması işlemlerini icra edebilmeleri sayesinde, bu entegrasyonun sağlanması ile birlikte 2010 yılı sonu itibarıyla 4 milyon civarında tahdit konulmuş, 1,5 milyon civarında da tahdit kaldırılmıştır. Sadece posta giderleri hesaplandığında 5,5 milyon tahdit koyma ve kaldırma yazısının toplam maliyetinin 27,5 milyon TL olduğu görülmüştür. Bunun yanında insan unsurunun kullanılmasından doğabilecek bir kısım suiistimallerin önüne geçilmiştir. Sadece
bu işlemin yapılmasında görevlendirilen yaklaşık 2 bin trafik polisinin asli görevlerini yapmasının yolu açılmıştır. Bu örnekten de anlaşılacağı üzere, bu Genelge ile sadece emek, zaman, maliyet, işgücü tasarrufu bakımından değil aynı zamanda konuya muhatap edilen kişilerin hak ve özgürlüklerinin teminatı açısından da bir kazanım elde edilecektir.

Söz konusu bu faydaların sağlanabilmesi için Genelgenin ekinde bulunan formların
UYAP Bilişim Sisteminde oluşturulması, girişinin sağlıklı bir şekilde yapılması, takibi, güncellenmesi, silinmesi ya da kaldırılması gerekmektedir.
Her iki Genelgenin yürürlüğe girmesinden bugüne kadar gelinen aşamada;
Kural olarak, (6) No’lu Genelgenin (2) numaralı bendinde belirtilen hükmün bazı
infaz savcılarınca Kurulun kendilerine seçimlik bir yetki tanıdığı ve alternatif seçeneklerden birisini uygulayabilecekleri şeklinde algılandığı, bu sebeple infaz evrakının Cumhuriyet başsavcılıkları arasında yine eskiden olduğu gibi gidip geldiği,Bazı kolluk birimlerinin (4) No’lu Genelge uyarınca; suç yeri, nüfusa kayıtlı olduğu yer ve adres itibarıyla UYAP’tan raporlama yapmak suretiyle kendi yetki alanında bulunan yakalama emirlerini infaz etmesi gerektiği hâlde bu konudaki sorumluluğunun sadece bağlı olduğu Cumhuriyet başsavcılığından gönderilen yakalama emirleri ile sınırlı olduğu belirtilerek eski uygulamanın devam ettiği, böylece hükmün verildiği yer Cumhuriyet başsavcılığınca (6) No’lu Genelgenin 2 numaralı bendindeki yükümlülüğün yerine getirilmesini müteakiben çıkarılması gereken ve başka yer Cumhuriyet başsavcılığının yetki alanında ikamet eden ya da nüfusa kayıtlı olduğu yer itibarıyla başka yere kayıtlı olan hükümlülere ait yakalama emirlerinin infaz edilmesi için (4) No’lu Genelgede kurgulanan sistem nazara alınmayarak ayrıca UYAP ortamında resmi yazı ile o yer Cumhuriyet başsavcılıklarına ilam ve infaz evrakının gönderildiği, Sorumluluk ve yetkinin belirlenmesi bakımından adres itibarıyla kimin yetki alanında olduğu tam olarak bilinmeyen ya da kuşku duyulan yakalama emir ya da kararlarına ilişkin infaz evrakının takibinde bir kısım sıkıntılar yaşandığı, Kurulumuza intikal eden bilgilerden anlaşılmıştır.

Diğer taraftan, Milli Savunma Bakanlığından alınan 26/12/2011 tarihli ve 9050-4479-
11 (28-43-11)/As.Adlt.İşl.Müt.Yet.ve As.Czev.İşl.Ş. sayılı yazıda; “1- Askeri mahkemelerce verilen kararların infazının askeri savcılıklarca yerine getirilmesi için Cumhuriyet başsavcılıklarına gönderilen infaz evrakının, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun 18/10/2011 tarihli ve (6) No'lu “İnfaz ve denetimli serbestlik işlemlerinin takibi” konulu Genelgesi uyarınca, ceza ilamlarının infaz işlemlerinin (çağrı kağıdı, yakalama emri v.s.) öncelikle ilamı veren yer mahkemesinin bağlı bulunduğu Cumhuriyet başsavcılığı tarafından çıkarılacağı ve hükümlünün çağrıya uymaması sonucu hakkında düzenlenen yakalama emri üzerine hükmü veren yer mahkemesinin bulunduğu Cumhuriyet başsavcılığı dışında bir yerde yakalanması durumunda o yer Cumhuriyet başsavcılığınca infaz evrakının Ulusal Yargı Ağı
Bilişim Sistemi (UYAP) ortamında ilgili yerden temin edilmesi yönünde işlem yapılması gerektiği belirtilerek infaz evrakının bir kısım Cumhuriyet başsavcılıklarınca iade edildiği,

2- Milli Savunma Bakanlığı ile Adalet Bakanlığı arasında UYAP’ın entegrasyonu
konusunda çalışmaların halen devam ettiği, işlemlerin tamamlanması ve askeri yargı
birimlerinin UYAP Bilişim Sistemine bağlanmasını müteakip askeri yargıya ait talimat ve infaz evrakının yerine getirilmesi konusunda gerekli düzenlemelerin yapılarak uygulanacağı, ancak askeri yargı birimlerinin UYAP’a bağlanmasına kadar askeri savcılıklar tarafından Cumhuriyet başsavcılıklarından talep edilen infaz işlemleri ile ilgili mevcut uygulamanın sürdürülmesinin uygun olacağı,

3- Askeri yargı makamlarınca, adli yargı makamlarına yazılan ceza infaz ilamlarının
infaz işlemlerine (çağrı kağıdı, yakalama emri vs) ilişkin evrakın, UYAP üzerinden
uygulanmaya dahil edilinceye kadar, mevcut uygulama kapsamında işleme konması ile infaz sürecinin sekteye uğramaması için Cumhuriyet başsavcılıkları ile ilgili diğer adli yargı mercilerine duyuru yapılması” talebinde bulunulmuş;
Yine aynı Bakanlıktan alınan 28/12/2011 tarihli ve 9050-4488-11 (33-A-635-
11)/As.Adlt.İşl.Müt.Yet.ve As.Czev.İşl.Ş. sayılı yazıda; “İçişleri Bakanlığı Kaçakçılık ve İstihbarat Harekat Bilgi Toplama Dairesi Başkanlığı (KİHBİ) ile Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı arasında Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP) kapsamında bilgi paylaşımı veri tabanlarını bütünleştirme çalışmalarına esas olmak üzere askeri yargı makamlarının UYAP’a bağlanarak veri alışverişi yapabilmek amacıyla Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunun 01/07/2011 tarihli ve (4) No'lu “Şüpheli-sanık karar takip formları ile gıyabî tutuklama kararları ve yakalama emirlerinin UYAP'ta düzenlenmesi, infaz ve
güncelliklerinin takibi” konulu Genelgesi uyarınca, söz konusu form, emir ve kararlara UYAP kapsamında askeri savcılık ve mahkemelerde yetki verilecek personele elektronik imza alınması ve kişilere tanımlatılması ile bağlantının yapılmasına ilişkin işlemlerin devam ettiği ve bu işlemlerin 1 Ocak 2012 tarihinden sonraki bir zaman dilimine sarkması sebebiyle elektronik imza işlemlerinin tamamlanmasına kadar mevcut işlemlerin UYAP ortamında yapılamayacağı” bildirilmiştir.
Öncelikle yukarıda özeti belirtilen her iki Genelge ile gerçekleştirilmek istenen hedef ve amaçlar doğrultusunda işlem yapılması gerektiğinin bilinmesinde yarar bulunmaktadır.

Kurulumuzun 01/07/2011 tarihli ve (4) No'lu “Şüpheli-sanık karar takip formları ile
gıyabî tutuklama kararları ve yakalama emirlerinin UYAP'ta düzenlenmesi, infaz ve
güncelliklerinin takibi” konulu Genelgesinde; Genelge ekinde bulunan karar, emir veya formların ilgili kolluk birimine fizikî ortamda gönderilmesine ihtiyaç kalmadığı ve böylece KİHBİ görevlilerinin ayrıca arama kayıtlarına ilişkin giriş yapmasına gerek bulunmadığı belirtilmiş, gıyabî tutuklama kararları ile yakalama emirlerine Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi (UYAP) kullanılmak suretiyle kolluk birimlerinin de erişimi sayesinde ilgili kişilerin yurt çapında aranmasına ve KİHBİ-UYAP ortak sorgulama sayfasından işlem yapılabileceğine vurgu yapılmıştır.
Buna göre; “Şüpheli veya sanık yakalama emri, hükümlü yakalama emri ve kaçaklar
hakkındaki gıyabî tutuklama kararlarının UYAP ortamında usulüne uygun ve eksiksiz bir şekilde oluşturulması, Geri alınan, kaldırılan veya infaz edilen emir ya da kararların ilgililerin mağduriyetlerine sebep olmamak için derhal UYAP ekranlarına işlenmesi, Gıyabî tutuklama kararları ile yakalama emirlerinin “suçun işlendiği yer”, “nüfusa kayıtlı olunan yer” ve “ikâmet edilen yer” kriterlerine göre takibinin sistem üzerinden arananlar raporu alınmak suretiyle denetiminin yapılması”
Gerekmektedir.

(4) No’lu Genelgenin ekinde yakalama emirlerinin ülke genelinde infaz edileceği
gerçeği karşısında, öncelikle eğer hükümlünün adresinin jandarma ya da emniyet alanından hangisine ait olduğu bilinebiliyor ise bu bölümün doğru bir şekilde doldurulması, bununla birlikte söz konusu formlara doğrudan jandarma ya da emniyet birimlerinin adları yazılmasa bile bu birimlerce ortak bir sorgulama yapılarak suç yeri, nüfusa kayıtlı olduğu yer ve ikamet yerleri baz alınarak emniyet ve jandarma birimlerinin görev ve yetki sahaları paylaşımı yapılmak suretiyle arama işlemi yapılması, aynı zamanda yakalaması olan kişilerin yurt
çapında yakalanmasının emniyet ve jandarma birimlerinin ortak görevi olduğunun da hatırdan çıkartılmayarak özellikle genel arama ve yakalama faaliyetlerinde ortak havuzun sorgulanması faydalı olacaktır. Sorumluluk ve yetkinin belirlenmesi bakımından adres itibarıyla kimin yetki alanında olduğu tam olarak bilinmeyen ya da kuşku duyulan evrakların il/ilçe emniyet ve jandarmanın kendi arasında yapacağı koordine ile hangi yakalama emirlerinin kendi görev alanına girdiği yönünde de tespit yapması gerekmektedir.

Bu doğrultuda; kural olarak (6) No’lu Genelgenin 2 numaralı bendi ve (4) No’lu
Genelgenin yukarıda bahsedilen hükümleri gereğince, ilamı veren mahkemenin bulunduğu yer Cumhuriyet başsavcılığının yetki ve görev sahası dışında bulunan hükümlü bakımından bu yer Cumhuriyet başsavcılığına herhangi bir yazı yazılmaksızın ve infaz evrakı gönderilmeksizin (6) No’lu Genelgenin 2 numaralı bendindeki yükümlülüğün yerine getirilmesi gerekmektedir. Eğer, hükümlünün yapılan bu çağrıya ya da ödeme emrine uymaması durumunda ise müteakiben çıkarılacak yakalama emrinin (4) No’lu Genelge gereğince ülke genelinde kolluğun suç yeri, nüfusa kayıtlı olduğu yer ve adres itibarıyla UYAP ortamında yakalama emirlerine erişimine imkân sağlanması ve bu konularda raporlama yapılabilmesi sebebiyle ayrıca o yer Cumhuriyet başsavcılığına yakalama emri ile beraber infaz evrakının gönderilmesine gerek bulunmamaktadır. Keza, söz konusu Genelge ekinde bulunan şüpheli veya sanık yakalama emri, hükümlü yakalama emri ve kaçaklar hakkındaki gıyabî tutuklama kararları bakımından da aynı şekilde uygulama yapılmalıdır.
Bu sistemde Cumhuriyet başsavcılıklarının infazı gerçekleşmeyen ya da takibinde
kuşku duyulduğu izlenimi veren yakalama emirleri ile ilgili hangi birimin tekit edileceği konusunda da bir duraksama yaşanabilecektir. Ancak, 5275 sayılı Kanunun 5’inci maddesi gereğince infazın izlenmesi ve denetlenmesi Cumhuriyet savcısının yetkisinde olduğundan her somut olayın kendine özgü koşulları çerçevesinde gerektiğinde tekit yapılabilecektir.

Ancak, (4) No’lu Genelgenin sonuç bölümünde belirtilen kurallar çerçevesinde mahallinde ilgili kolluk görevlileri ile yakalama emirlerinin güncelliğinin sağlanması sonucunda gerekli koordinasyon işlemlerinin toplantı yapılması ya da yazı yazılmak suretiyle bu konuda herhangi bir aksamaya sebebiyet verilmemelidir.
(4) ve (6) No’lu Genelgelerin yukarıda izahı yapılan bölümlerinden şu sonucun
çıkarılması gerekmektedir.

(6) No’lu Genelgenin 2 numaralı bendinde, (4) No’lu Genelgenin ortaya koymuş
olduğu sistem dikkate alınarak bir yazım tarzı tercih edilmiş, kural olarak ilamın verildiği yer mahkemesinin bulunduğu Cumhuriyet başsavcılığı tarafından işlemlerin yapılması esası Genelge ile getirilmiştir. Bu kural ve istisnaya ilişkin hükmün ilk defa uygulanacak olması, eski ilamat evrakının bulunması, bu evrakın UYAP sistemine aktarılmasının güçlüğü, hükümlünün hükmün verildiği yer Cumhuriyet başsavcılığı dışındaki bir ceza infaz kurumunda bulunması sebebiyle infaz evrakının bu yere gönderilmesinin zorunluluğu ve benzeri sebeplerle olası hesap edilemeyen ya da öngörülemeyen kimi istisnalara da olanak sağlanması bakımından “öncelikle”... “de” ibareleri kullanılarak bu husustaki irade belirtilmiştir. Dolayısıyla, istisna hükmünün seçimlik ya da alternatif bir seçenek olarak
değerlendirilmeden taşra ilamatın uygulanabilmesi için somut ve her infaz evrakına özel istisnai bir gerekçenin üst yazı ile ilgili Cumhuriyet başsavcılığına bildirilmesi gerekmektedir.

Genelge, taşra ilamat konusunda ülke genelinde infaz evrakının dolaşmasını engellemek ve UYAP’ın sağladığı kolaylıktan yararlanmak amacını gütmektedir. Kolluk birimlerinin de entegrasyonun sonucu olarak bu sisteme adapte olmaları, sadece bulundukları mahal Cumhuriyet başsavcılıklarından değil, (4) No’lu Genelge gereğince yakalama emirlerini suç yeri, nüfusa kayıtlı olduğu yer ve adres itibarıyla sınıflandırarak infaz etmeleri için çaba ve gayret göstermeleri zorunludur. Ancak hakkında yakalama müzekkeresi veya gıyabi tutuklama kararı bulanan bir kişinin adli kolluk tarafından yeni bir ikamet adresinin tespit
edilmesi halinde UYAP sisteminde adres güncellemesi de yapılmalı, kolluk tarafından
Cumhuriyet başsavcılıklarına bildirilecek adres tespitleri ek adres olarak işlenmelidir.

Bu bakımdan, (6) No’lu Genelgenin 2 numaralı bendinde öngörülen işlemlerin
hükmün verildiği mahkemenin bulunduğu yer Cumhuriyet başsavcılığının yerine getirmesi ve hükümlünün ödeme emrini yerine getirmemesi ya da çağrıya icabet etmemesi sebebiyle anılan Cumhuriyet başsavcılığınca UYAP ortamında (4) No’lu Genelge uyarınca yakalama emri düzenlenmesi zorunludur. Ayrıca, infaz evrakı ve yakalama emrinin adres ya da nüfusa kayıtlı olduğu yer bakımından başka yer Cumhuriyet başsavcılığına gönderilmesine gerek bulunmamaktadır.
Yukarıda belirtilen hususların yapılabilmesi ve UYAP sisteminde aksama olmaması
için hükümlünün başvurduğu ya da yakalandığı yer Cumhuriyet başsavcılığının yakalama emirleri ve buna ilişkin eklere Sistemden otomatik olarak ulaşabilmesi ve sistemin işleyişine dair diğer konularda oluşabilecek muhtemel teknik aksaklıkların Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı ile çözülmesi gerekmektedir.
Bu konuda, merkezi düzeyde Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı, KİHBİ,
Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı birimlerinde sorumlu kişiler
tespit edilmiştir.

Ayrıca, mahallinde kolluk kuvvetlerinin sisteme adaptasyonu ile sistemin işleyişine
ilişkin yaşanabilecek sorunların öncelikle birimden sorumlu uzman kullanıcı ile sorunun giderilmeye çalışılması, sorunun devamı halinde de uzman kullanıcı kanalıyla hatanın Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığına iletilmesi gerekmektedir.

İçişleri Bakanlığı Kaçakçılık ve İstihbarat Harekat Bilgi Toplama Dairesi Başkanlığı ya da İçişleri Bakanlığı Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığınca tüm bu hususların dikkate alınması ve ilgili merkezi ve taşra birimlerine bildirilmesi ve önlem alınması bakımından Kurulumuzca anılan birimlere yazı yazılmıştır.
Bu itibarla;
1- Milli Savunma Bakanlığı ile Adalet Bakanlığı arasında UYAP’ın entegrasyonu
konusunda çalışmaların henüz sonuçlanmaması, askeri savcılık ve mahkemelerde yetki
verilecek personele elektronik imza alınması ve kişilere tanımlatılması ile bağlantının yapılmasına ilişkin işlemlerin tamamlanamamış oluşu sebebiyle bu işlemlerin bitirilmesine kadar;
a) Askeri yargı makamlarınca, adli yargı makamlarına yazılan ceza infaz ilamlarının
infaz işlemlerine (çağrı kağıdı, yakalama emri vs) ilişkin evrakın anılan Genelgeler ilgi gösterilmek suretiyle bu birimlere iade edilmemesi, sadece askeri yargı bakımından eski uygulamanın sürdürülmesi,
b) UYAP sisteminde sistem dışı yakalama kaydı kapatıldığından mükerrerlik kontrolü
yapılmasına imkan bulunmadığından, askeri yargı makamlarınca soruşturma ve kovuşturma evresinde verilen yakalama emir ve kararlarının takibi ve infazının sağlanması için bu emir ve kararların Cumhuriyet başsavcılıkları yerine doğrudan İçişleri Bakanlığı Kaçakçılık İstihbarat
Harekât ve Bilgi Toplama Daire Başkanlığı (KİHBİ) Bilgi Sistemine gönderilmesi, kolluk tarafından emir veya karara konu edilen şahsın yakalanması halinde en yakın Cumhuriyet başsavcılığına sevkinin sağlanması, bu aşamada Cumhuriyet başsavcılığı tarafından, kararı veren askeri yargı biriminden karar ve eklerinin temin ederek sistem dışı yakalama dosyası oluşturmak suretiyle infaz işleminin gerçekleştirilmesi,

2- (4) No’lu Genelgenin ekinde yer verilen yakalama emirlerinin ülke genelinde infaz edileceği gerçeği karşısında, öncelikle eğer hükümlünün adresinin jandarma ya da emniyet alanından hangisine ait olduğunun bilinmesi hâlinde, bu bölümün doğru ve eksiksiz bir şekilde doldurulması,

3- Bununla birlikte söz konusu formlardaki adresin hangi birimin alanında olduğunun
tam olarak belirlenememesi ya da kuşku duyulması sebebiyle yazılamaması durumunda, suç yeri, nüfusa kayıtlı olan yer ve ikamet yeri sorgulama raporlarından yararlanılarak adres itibarıyla sorumluluk ve yetkinin belirlenmesi bakımından il/ilçe emniyet ve jandarma birimlerinin kendi arasında yapacağı koordine ile hangi yakalama emirlerinin görev alanlarına girdiği yönünde tespit yapmasının sağlanarak arama işleminin sonuçsuz ve takipsiz kalmasının önlenmesi,

4- (6) No’lu Genelgenin 2 numaralı bendinin uygulamasının kural ve istisna şeklinde
yapılarak başka yer Cumhuriyet başsavcılığına gönderilmesinde zorunlu görülen infaz
evrakının gönderilme sebebi ve gerekçesinin somut bir şekilde üst yazıda bildirilerek bu doğrultuda işlem yapılmasının istenmesi, Genelgede öngörülen bu istisnanın alternatif bir seçenek haline getirilmeden yukarıda bahsedilen amaç ve hedefler doğrultusunda infaz evrakının gereksiz yere Cumhuriyet başsavcılıkları arasında dolaşmasına sebebiyet verilmeyerek bu doğrultuda kural olarak;
a) Hükmü veren mahkemenin bulunduğu yer Cumhuriyet başsavcılığının yetki ve
görev sahası dışında bulunan hükümlü bakımından bu yer Cumhuriyet başsavcılığına
herhangi bir yazı yazılmaksızın ve infaz evrakı gönderilmeksizin (6) No’lu Genelgenin 2 numaralı bendindeki yükümlülüğün yerine getirilmesi,
b) Hükümlünün yapılan bu çağrıya ya da ödeme emrine uymaması durumunda ise
müteakiben çıkarılacak yakalama emrinin (4) No’lu Genelge gereğince ülke genelinde
kolluğun suç yeri, nüfusa kayıtlı olduğu yer ve adres itibarıyla UYAP ortamında yakalama emirlerine erişimine imkân sağlanması ve bu konularda raporlama yapabilmesi sebebiyle yakalama emri ile beraber infaz evrakının adres ya da nüfusa kayıtlı olduğu yer itibarıyla başka yer Cumhuriyet başsavcılığına gönderilmeyerek UYAP ortamında yakalama emri düzenlenmesi ile yetinilmesi,

5- Ülke genelinde infaz evrakının dolaşmasını engellemek ve UYAP’ın sağladığı
kolaylıktan yararlanılması amacıyla kolluk birimlerinin de bu sisteme entegrasyonun sonucu olarak (4) No’lu Genelge gereğince, yakalama emirlerinin suç yeri, nüfusa kayıtlı olduğu yer ve adres itibarıyla sınıflandırılmak suretiyle sadece bağlı olduğu Cumhuriyet başsavcılığından gönderilen yakalama emirleri değil, bu raporlama neticesinde yetki bölgesi içerisindeki tüm yakalama emir ya da kararlarının infazına ilişkin çaba ve gayret sarf edilerek bu hususta düzenli olarak koordinasyon toplantıları yapılması ve Genelgenin amaçlarına uygun bir şekilde hareket edilmesi,

6- Suç yeri, ikamet ya da nüfus kayıtlı olunan yer dışında kolluğun yaptığı araştırmada sorumluluk bölgesi dışında başkaca bir adres tespit edildiğinde, tespit edilen adresin bulunduğu mahal kolluk birimi ile irtibat kurularak arama ve yakalama işlemlerinin yerine getirilmesi,

7- Yukarıda belirtilen hususların yapılabilmesi, kolluk kuvvetlerinin sisteme
adaptasyonu ve UYAP sisteminde aksama olmaması için hükümlünün başvurduğu ya da
yakalandığı yer Cumhuriyet başsavcılığının yakalama emirleri ve buna ilişkin eklere
Sistemden otomatik olarak ulaşabilmesi ve sistemin işleyişine dair diğer konularda
oluşabilecek muhtemel teknik aksaklıkların öncelikle birimden sorumlu uzman kullanıcı ile sorunun giderilmeye çalışılması, sorunun devamı halinde de uzman kullanıcı kanalıyla Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığına iletilerek çözülmesinin sağlanması,

8- 1/1/2012 tarihinden sonra çıkarılan yakalama emir ve kararlarına ilişkin olarak
UYAP kayıtlarının esas alınması,

9- 1/1/2012 tarihinden önce düzenlenen kayıtlar bakımından KİHBİ veri tabanlarının
esas alınmış olması sebebiyle;
a) KİHBİ kayıtlarının esas alınarak farklılık olması halinde kararı veren yargı birimi ile irtibata geçilmek suretiyle bu farklılığın giderilmesi,
b) Yakalama emir veya kararının kaldırma işleminin KİHBİ kayıtlarından da
yapılması gerektiğinden sadece bu neviden olan emir ve kararların eski uygulama kapsamında fiziki ortamda gönderilmesine devam edilmesi,
Konularında gerekli dikkat ve özenin gösterilmesi hususunun Genel Kurulun
18/1/2012 tarihli ve (28) sayılı kararı ile tüm teşkilata duyurulmasına karar verilmiştir.

Bilgi edinilmesi ile keyfiyetin merkez ve mülhakatta görev yapan tüm hâkim ve
Cumhuriyet savcıları ile adliye personeline duyurulmasını rica ederim.
Ahmet HAMSİCİ
Başkanvekili

2 Yorumlar

Sitede yer alan yorumlar site ziyaretçilerinin kişisel görüşleridir. Hukuki tüm sorumluluk yorumlayana aittir.

  1. samet, Allah seni ıslah etsin, eminim yeniden yakalatırsın sen :):)

    YanıtlaSil
  2. SELLAMÜNALLEYKÜM BEN 2003 TE SİLAH YAKALATTIM 2007 DE BİRKERE DAHA YAKALATIM RUHSAT 10 AY HAPİS VERDİLER VE PARAYA ÇEVRİLDİ 5 SENE OLDU GÖNDERELİ DENETİM SERBESTLİ AFFI VURUYORMU BANA ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM .

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Sitede yer alan yorumlar site ziyaretçilerinin kişisel görüşleridir. Hukuki tüm sorumluluk yorumlayana aittir.