Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu (HSYK) ile Türkiye Adalet Akademisi işbirliğiyle düzenlenen 'Yargıda Durum Analizi' toplantısı Afyonkarahisar’da yapıldı. Afyonkarahisar Cumhuriyet Başsavcısı Nihat Erol, Afyonkarahisar Baro Başkanı Turgay Şahin, Afyonkarahisar Ağır Ceza Mahkemesi Başkanı Veyselgarani İsmailoğlu, ve HSYK üyelerinin katıldığı toplantı basına kapalı olarak gerçekleştirildi.
Yargının sorunları ve yaşanan aksaklıkların ivedi olarak iyileştirilmesi amacıyla analiz raporu hazırlandı
Yargıda Durum Analiz Raporu ve Yapılması önerilen düzenlemeler
1 9,85 Küçük adliyelerin kapatılması,
2 9,64 Bölge Adliye Mahkemeleri başkan ve üyelerinin seçiminde objektif kriterlerin belirlenmesi, Ankara ve İzmir Adliyelerinde görev yapan hakim ve cumhuriyet savcılarına görünürde tanınan fırsatın herkese eşit olarak verilmesi,
3 9,43 Hakim ve Cumhuriyet Savcılarının tayin kararnamesine dair tarihlerin önceden ilan edilmesi, hangi tarihte kararnamenin çıkacağının önceden tespiti, kararnamenin yayımlanmasından sonra taşınma için, Hakim ve Cumhuriyet Savcılarına tayin kararnamesinin önceden bildirilerek makul bir süre tanınarak hazırlık yapma imkanlarının sağlanması,
4 9,43 Birinci bölgelerde hakim ve cumhuriyet savcısının azami ve asgari görev sürelerinin ilke kararlarıyla belirlenmesi, bu sayede hakim ve cumhuriyet savcılarının hayatlarında plan yapma imkanlarının sağlanması,
5 9,36 Hakimler hakkında yapılan soruşturmaların Cumhuriyet Başsavcısı veya vekilleri tarafından yapılması uygulamasından vazgeçilmesi,
6 9,29 Hakimlerin ve Cumhuriyet Savcılarının yaptıkları işin ağırlığı dikkate alınarak yıpranma tazminatı konusunda yasal düzenleme yapılmasının sağlanması, ayrıca nöbet tazminatının yeniden gündeme getirilmesi, bu konuda yoğun bir beklentinin olduğunun bilinmesi,
7 9,29 Teftiş uygulamasının tamamen kaldırılması veya hakimlerin subjektif açıdan yapılan denetiminin sona erdirilerek objektif ve performans kriterinin getirilmesi, hal kağıdı uygulamasından vazgeçilmesi,
8 9,21 Hakimlerin tazminat sorumluluğunun kanunda yeniden düzenlenmesi, tazminat korkusuyla hakimin kararlarına müdahile edilmemesi,
9 9,00 Mahkemelerin idari işler konusunda Cumhuriyet Başsavcılığı’na bağlanması uygulanmasının kaldırılması, mahkemenin ihtiyaçlarının mahkemelerinin sorumluluğu altında bulunan yeni kurulacak birimler tarafından sağlanması,
10 8,93 Bölge Adliye Mahkemelerinin kurulması durumunda, kesinlik sınırının yüksek tutulması, ya da Bölge Adliye Mahkemeleri tarafından verilen kararlara karşı yapılan temyiz taleplerine ön süzgeç getirilmesi,
11 8,79 Adli Yargı Adalet Komisyonu Başkanı’nın ve komisyonda görev yapan hakimin, komisyonun yargı çevresinde bulunan hakimler tarafından yapılacak seçimle getirilmesi, seçim uygulamasının kabul edilmemesi durumunda, Komisyon Başkanlığı’nın Adliyede görev yapan Hakimler’in görüşlerinin sorularak HSYK tarafından belirlenmesi,
12 8,79 Yargıtay üyeliği seçiminde liyakat ve performans kriteri gibi objektif kriterlerin belirlenmesi, bu bağlamda Yargıtay üyeliğinin sadece Ağır Ceza Mahkemesi Başkanlarından, Ticaret Mahkemesi Başkanlarından veya Cumhuriyet Başsavcılarından seçilmesi usulünün uygulanmasının terk edilmesi, Sulh ve asliye hakimlerinden de üye seçilmesi, ayrıca sadece Ankara hakimlerinden seçim yapılması uygulamasından vazgeçilmesi,
13 8,79 Bölge Adliye Mahkemeleri’nin kurulması yerine Yargıtay’da bulunan daire sayılarının özellikle, ceza dairelerinin arttırılmasının sağlanması, bu konuda kararlılık varsa, alt yapı açığının olmasından dolayı bir süreliğine ertelenmesi,
14 8,64 Adli Yargı Adalet Komisyonu Başkanlığı’nın idari tasarruflarına yönelik olarak yargı yolu dahil etkin bir denetim imkanı getirilmesi, mahkeme hakiminin çalışacağı personel üzerindeki büyük tasarrufun Komisyonun yetkisinden alınarak norm kadro uygulanmasına geçilmesi,
15 8,64 Bölge Adliye Mahkemelerinin kurulması durumunda, hakim açığının kapatılması amacıyla hakim alımının arttırılması,
16 8,57 Hakim ve Cumhuriyet Savcılarına uygulanan not ve terfi sisteminin yeniden ele alınarak mevcut HSYK ilke kararlarının değiştirilmesi
17 8,57 Hakim sayısının arttırılması,
18 8,50 Cumhuriyet Savcılarının Asliye Ceza Mahkemesi duruşmalarında bulunma zorunluluğunun kaldırılması,
19 8,50 Mahkeme zabıt katibi, mübaşir ve diğer personelin maaşlarında iyileştirme yapılmasının sağlanması,
20 8,21 Hakimlik ve Savcılık bina bütçe ve idare olarak ayrılmalı,profesyonel yöneticiler belirlenmeli,
21 8,07 Hakim tayinlerinde yetkinin, tayin kararnamesi ile birlikte belirlenerek mahkeme dosyalarının yığılmasının önüne geçilmesi,
22 8,07 Adli tatil uygulamasının kaldırılarak, hakimlerin izinlerinin istedikleri zaman süresinde kullanılması ve adli tatil süresinde mahkemelerin dosyaya bakma engelinin kanunen kaldırılması,
23 8,07 Adalet personelinin alımının Adalet Meslek Yüksekokulu gibi bölümden mezun olanlar arasından yapılması,
24 8,07 Mahkemelerin profesyonel yöneticiler tarafından yönetilmesi, ayrıca bazı adliyelerde pilot bölge olarak uygulanan mahkeme yönetimi projesinin tüm adliyelerde uygulanması,
25 8,00 Hakim ve cumhuriyet savcıları tarafından taleplerini iletmek amacıyla HSYK ‘ya yapılan ziyaretlerde toplu olarak görüşme yapılmasının önüne geçilmesine, kısa süreli de olsa bire bir görüşme yapılması, randevu sisteminin getirilmesi,
26 8,00 Hakim ve Cumhuriyet Savcılarının terfiye esas alınan Yargıtay’dan geçirilmesi gereken iş çıkarma yüzdesinin hesaplanması, yine bu bağlamda yapılan işin nev’ine ve durumuna göre iş çıkarma yüzdesinin değiştirilmesi( Ağır Ceza Mahkemesi, Asliye Ceza Mahkemesi, Sulh Ceza Mahkemelerinin niteliği, yargılama konusu işin ağırlığı dikkate alınarak mahkeme bazında değerlendirilmesi)
27 7,93 Yargıtay üye seçiminde 45 yaş sınırı kaldırılmalı, bunun yerine belirli süre fiili çalışma kıdemi esas alınmalı,
28 7,86 Mahkemelerin iş yükünün azaltılması amacıyla 5271 sayılı Kanun’la getirilen uzlaşma kurumunun kaldırılması,uzlaştırma kurumunun ıslah edilmesi veya bu bağlamda 765 sayılı TCK nunu döneminde bulunan şahsi dava kurumunun gündeme getirilmesinin düşünülmesi,
29 7,86 Tayin kararnamelerinde ünvanlı ve ünvansız ayrımına son verilemesi,
30 7,79 Yargıtay tarafından Hakim ve Cumhuriyet Savcılarına dosya üzerinden verilen not uygulamasının kaldırılması, aksi durumun kabul edilmesi durumunda, not durumunun mahkeme bazında değerlendirilmesi veya not uygulamasının orta, iyi veya zayıf şeklinde olması yerinde 100 lük not sistemi üzerinde not uygulamasına geçilmesi
31 7,79 Adliyelerde nöbet sistemi değiştirilerek sadece ceza hakimleri yerine hukuk hakimlerinin de nöbet tutma zorunluluğu getirilmesi ve birden fazla şekilde Ağır ceza Mahkemesi olan yerlerde de aynı yöntemin benimsenmesi ya da sorgu hakimliğinin ihdası edilmesi,nöbet tutma zorunluluğu Ağır Ceza Mahkemesi Başkanları veya Komisyon Başkanlarına da getirilmesi, ayrıca nöbet sonrası idari izin verilmesi,
32 7,79 Hakim tayinlerinde Hukuk Hakimi ve Ceza Hakimi ayrımına gidilerek uzmanlaşma sağlanması, Hakimin kural olarak görev yaptığı yerlerde aynı uzmanlaşmış olduğu mahkemede görev verilmesi
33 7,71 Hakim ve cumhuriyet savcısı adaylarına Adalet Akademisinde öz güven dersinin verilmesi,
34 7,64 Mahkeme hakimlerine yetki verilirken öncelikli olarak hakimlerin mesleki birikimlerinin dikkate alınması, yetki konusunda mahkeme hakimlerinin taleplerinin liyakat esasına ve performansa göre değerlendirilmesi,
35 7,57 Yargıtay’a gönderilecek iş sayısına ilişkin koşul kaldırılmalı.
36 7,57 Adli Yargı Adalet Komisyonu’nda üye olarak Cumhuriyet Başsavcısı’nın bulunması uygulamasının kaldırılması,
37 7,57 Müfettişler ile hakimler arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi,
38 7,57 Meslek içi eğitimlerin yoğunlaştırılması, seminerlere katılım konusunda fırsat eşitliğinin sağlanması, seminerlere katılımın objektif kriterlere göre belirlenmesi, seminerlerin adliye personeline de yaygınlaştırılması,
39 7,50 İcra dairesinde çalışan personel ek ödeme alabilirken diğer çalışanlar alamıyorlar, rotasyon yapıldığında da verimlilik düşüyor, bu konuda bir çözüm bulunması,
40 7,43 Güz kararnamesinin kaldırılarak sadece Temmuz ayında tek kararnamenin çıkarılması,
41 7,29 Hakim ve cumhuriyet savcılarının randevu saatlerinde beklerlerken HSYK binasında bir bekleme salonunun ayrılması,
42 7,29 İcra dairelerinde icra müdürlerine hakimin sicil doldurması üzerine Başsavcının sicil amiri sıfatıyla yeniden sicil vermesi uygulamasın son verilmesi ya da icralar savcılığa bağlanmalı, sadece İİK nundan kaynaklanan şikayet ve itirazlar mahkemeye gelmeli,
43 7,14 Hakkında soruşturma açılan hakimlerin Ağır Ceza Üyeliğine verilmesi durumunda, iş yükünün diğer üye ve mahkeme başkanının üzerine yüklendiğinden dolayı, bu tür uygulamadan vazgeçilmesi,
Ağır Ceza Mahkemesi üyeliği şeklindeki nitelendirmenin kaldırılarak, Ağır Ceza Üyesi olan kişiye ‘’Hakim’’ adının verilmesi,
44 6,93 İcra mahkemeleri kararlarına karşı itiraz usulü değiştirilerek itiraz merci olarak Ağır Ceza Mahkemesi yerine, birden fazla İcra Mahkemesi olan yerlerde icra mahkemeleri arasında numara sırasına göre itirazın karara bağlanması usulünün belirlenmesi,
45 6,71 Yargının hızlanması amacıyla özellikle duruşma sırasında zabıt katipleri tarafından zabta kaydetme usulünün kaldırılması, bu usulün yerine başka teknolojilerin( sesli veya görüntülü ) kullanılmasının denenmesi,
46 6,71 Yargılamanın sonunda hakim tarafından açıklanan kısa kararın o an için zabta yazılması uygulamasından vazgeçilmesi, hakime duruşma sırasında ortaya konulan delillerin değerlendirilmesi için zaman tanınması,
47 6,71 Ağır Ceza Mahkemesi, Ticaret Mahkemesi Başkanlıklarına ve Cumhuriyet Başsavcılıklarına bayanlardan da atama yapılması,
48 6,57 Hakim ve cumhuriyet savcılarının motivasyonunun sağlanması amacıyla proğramlar yapılması,
49 6,43 Büyükşehirlerde Adalet Komisyonu Başkanı’na mahkeme bakma yetkisi verilmemesi, sadece komisyon işlerine bakma yetkisinin verilmesi,
50 6,43 Hakimlerde ceza ve hukuk branşları Adalet Akademisinde iken oluşmalı,
51 6,43 Hakimlere çalışmalarında yardımcı olmak üzere adli hizmet uzmanlığı müessesesi hayata geçirilmeli,
52 6,21 Bakaya kalma ve karşılıksız çek keşide etme gibi bazı suçların suç olmaktan çıkarılması,
53 5,64 Yargıtay üyeliğine adaylık için bir sınav yapılmalı, bu sınavı kazananlar arasından üye seçilmesi,
54 5,29 Mahkeme bazında Sulh Ceza Mahkemesi ve Asliye Ceza Mahkemesi ayrımının kaldırılması,
55 5,00 İcra dairesinin birden fazla olduğu yerlerde icra daireleri arasında uygulamadan kaynaklanan sıkıntılar olduğundan dolayı icra dairelerine müdürlerden bir tanesine yetki verilmek suretiyle uygulamada birlik sağlanması

Post a Comment

Sitede yer alan yorumlar site ziyaretçilerinin kişisel görüşleridir. Hukuki tüm sorumluluk yorumlayana aittir.